جلیل جلالی‌فر عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: روس‌ها علاقه زیادی به واردات مواد شوینده از ایران دارند ولی شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده تلاشی برای حضور در بازار این کشور نمی‌کنند. 

وی بیان کرد: در هفته‌های اخیر علی‌رغم مکاتباتی که با شرکت پاکسان به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های بانک ملی برای حضور در بازار روسیه داشتیم این شرکت همکاری لازم را انجام نداد و اعلام کردند برند خالی برای حضور در روسیه نداریم.

جلالی‌فر گفت: در حال حاضر کالاهایی مثل صابون و خمیر دندان در روسیه بسیار مورد نیاز است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: متاسفانه علی رغم تلاش‌های مجموعه سازمان توسعه تجارت شرکت‌های داخلی همکاری لازم را انجام نمی‌دهند ولی به عنوان مثال در ترکیه می‌بینید که بلافاصله بعد از خروج مک دونالد از روسیه برند‌های آن‌ها بازار روسیه را گرفته‌اند. 

وی ادامه داد: روس‌ها علی رغم همراهی ترکیه با اوکراین مجبور هستند که برای تامین کالاهای مورد نظر خود از ترکیه کالا وارد کند ولی مشکلات لجستیکی اجازه حضور بیشتر ایران در بازار روسیه را نمی‌دهد.

جلیل جلالی فر گفت: شرکت راه‌آهن حاضر نیست برای تشویق صادرات به روسیه کرایه حمل بار را کاهش دهد و یا در مورد سازمان بنادر هم همین مشکل را داریم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بیان کرد: در خصوص لبنیات از چند شرکت زیر مجموعه پگاه ایراداتی گرفتند که باید آن را برطرف کنند. لبنیات ایران مشکلی برای ورود به بازار روسیه ندارند، کما اینکه همین امروز شرکت کاله و یا برخی زیر مجموعه‌های پگاه کالاهای خود را به روسیه صادر می‌کنند ولی چند زیر مجموعه متقاضی ورود به روسیه هنوز مجوز نگرفته‌اند.