محمدحسین روشنک، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: مشکلات صادرات به تاجیکستان به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود. 

وی بیان کرد: مشکلات خارجی در دوره آقای رئیسی تا حدودی حل و فصل شد، به خصوص در سفری که ایشان به تاجیکستان داشتند و موانع را برطرف کردند.

محمدحسین روشنگ افزود: راه ارتباطی ما با تاجیکستان از طریق ترکمنستان است که مدتی به دلیل تیرگی روابط تاجیکستان و ترکمنستان مجبور بودیم کالاهای خود را طریق ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان به تاجیکستان بفرستیم. ولی اکنون با نشست سه جانبه آقای رئیسی با مسئولان ترکمنستان و تاجیکستان این مشکل نیز مرتفع شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: البته هنوز خودروهای ما نمی‌توانند به راحتی وارد ترکمنستان شوند و مجبوریم بار خود را در مرز وارد کشنده‌های ترکمنستان کنیم و کالاهای خود را از آن طریق به تاجیکستان ببریم که برای حل این مشکل هم وزارت امور خارجه با باید با ترکمنستان مذاکره کند.

وی ادامه داد: اما اغلب مشکلات ما برای صادرات به تاجیکستان در داخل کشور است. متاسفانه افزایش قیمت‌ها شرایط رقابتی ما را برای صادرات از بین می‌برد و نمی‌توان در این شرایط تورمی به صورت روان صادرات انجام داد. از طرف دیگر برخی دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن اصلا دید صادرات محور ندارند و فقط به منافع خودشان فکر می‌کنند.

روشنگ بیان کرد: مثلا ما باید برای صادرات کالا از مسیر ریلی علاوه بر پرداخت هزینه بارنامه و حق و حقوق راه آهن، ۱۲۵۰ دلار هم در بازار سیاه برای نوبت گیری بارگیری در واگن‌ها پرداخت کنیم که متاسفانه راه آهن هیچ کمکی در این زمینه به تجار و بازرگانان نمی‌کند.