جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: بحث پرداخت مطالبات حاصل از صادرات گاز و برق از قبل شروع شده بود و این که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند تازه آغاز شده درست نیست.

وی بیان کرد: در سفر اخیر هیات عراقی به ایران توافق شد که در پرداخت بدهی‌ها تسریع صورت بگیرد، چون صادرات برق و گاز به صورت ممتد انجام می‌شود و عراقی‌ها باید از طریق یک اکانت بانکی که ما در عراق داریم و طرف عراقی برای پرداخت پول به ایران از طریق آن مجوز گرفته این کار را به طور مستمر انجام دهد.

سنجابی شیرازی افزود: دستاورد این سفر این بود که در پرداخت بدهی عراق به ایران یک نظم و توالی صورت بگیرد. در خصوص سایر کالاها هم صادرات به عراق ادامه دارد. البته معمولا در سه ماهه پایانی و دو ماهه ابتدایی سال تقارن با سال نو میلادی و ایام نوروز فراز و نشیب‌هایی در صادرات ایجاد می‌کند ولی روند تجارت مثبت است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: پارسال ۲۰ درصد رشد صادرات به عراق داشتیم که این آهنگ احتمالا بعد از عید فطر از سر گرفته خواهد شد و وضعیت صادرات به عراق حتما از بهار سال ۱۴۰۰ بهتر خواهد بود.