به گزارش «نود اقتصادی»، ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن درباره پیش‌بینی قیمت مسکن در سالجاری، اظهار کرد: از شروع سال جدید تاکنون رویداد خاصی که منجر به افزایش قیمت مسکن شده باشد به وجود نیامده است. از گذشته مرسوم بوده است که با شروع سال جدید برخی از کالا‌ها با افزایش نرخ همراه بوده‌اند و در مسکن نیز این شرایط وجود داشته است، بنابراین تکرار این روند می‌تواند افزایش نسبی قیمت مسکن را به همراه داشته باشد.

وی افزود: البته از اکنون نمی‌توان این پیش‌بینی را داشت که مسکن چه افزایش قیمتی را در ماه‌های آینده تجربه می‌کند مگر آنکه در سیاست‌های اقتصادی کشور تصمیماتی خاص اتخاذ شود یا آنکه برجام به نتیجه برسد یا در نهایت به شکست بخورد و در آن شرایط است که می‌توان درباره روند افزایشی یا کاهشی قیمت مسکن سخن گفت.

فضای کلی اقتصادی کشور و سقوط و صعود قیمت مسکن

رهبر خاطرنشان کرد: آنچه از اکنون قابل پیش‌بینی است تصمیمات یا شرایطی است که بر فضای کلی اقتصاد ایران تاثیرگذار است که در روند صعودی یا سقوطی قیمت مسکن در کشور نقش اساسی را ایفا خواهد کرد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد: اگر برجام به توافقی موثر منتهی شود، کاهش قیمت مسکن قابل پیش‌بینی خواهد بود.

سرعت اجرای پروژه نهضت ملی بر قیمت مسکن اثرگذار است

وی درباره طرح نهضت ملی مسکن و تاثیرات اجرایی‌شدن آن بر قیمت مسکن در سال جاری اظهار کرد: برنامه‌هایی که در طرح نهضت ملی مسکن در دست بررسی از دو جنبه روانی و اجرایی بر قیمت مسکن تاثیرگذار است. این تاثیر تا حدودی به نحوه مدیریت و سرعت اجرایی‌شدن این پروژه نیز بستگی نزدیک دارد.

ساخت شهرک‌های اقماری در دستور کار

رهبر درباره ریشه‌های گرانی زمین در کشور نیز اظهار کرد: به تازه‌گی مصوبه‌ای در شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب شده است که شهرک‌هایی ایجاد شود و در تهران نیز توسعه شهری در قالب شهرک‌سازی به وجود آید که اگر این شرایط به اجرا نزدیک شود در کنار شهر‌های جدیدی که از گذشته آغاز شده‌اند می‌تواند در توسعه شهر‌ها به ویژه شهر‌های بزرگ موثر باشد.

ساخت شهرک‌های اقماری راهکاری برای حل مشکل گرانی زمین

وی با بیان اینکه شهرک‌سازی در قالب شهرک‌های اقماری که به شهر‌های کشور نزدیک‌تر است می‌تواند در پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های شهری تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: شهرک‌سازی اقماری می‌تواند راهکاری برای حل مشکل زمین در شهر‌های بزرگ باشد و در کاهش قیمت مسکن نیز موثر است.

خبرنگار: علی مرزبان