«نود اقتصادی»، دکتر بیژن عبدی:مقام معظم رهبری، سال جاری را ، سال حمایت از تولید دانش بنیاد، و اشتغال، نام گذاری کردند،

ایشان در سخنرانی روز اول سال جدید، به فرازهای اساسی حمایت از صنایع دانش بنیان، به ویژه در بخش کشاورزی ،خودکفایی درتولید محصولات اساسی کشاورزی و صنایع مربوطه پرداختند، و نکات مهمی را در جهت حمایت از صنایع دانش بنیان، به عنوان بخش پیشران اقتصاد اشاره فرمودند، که تحقق انها، مستلزم انجام اصلاحات ساختاری در بخش های مختلف اقتصادی کشور است ، و مخاطب اصلی آن هم، قوه مجریه و قوه مقننه می باشند...!

به نظر می رسد تحقق این خواسته به حق ایشان، جز با انجام اصلاحات اساسی زیر امکان پذیر نباشد:

۱_ تلاش برای بازاریابی کالاها و تولیدات شرکت های دانش بنیان،

توضیح آنکه، بخش عمده ای از نیازمندیهای بنگاه های اقتصادی کشور، در انحصار بخش های دولتی و شبه دولتی است، و اگر این بخش ها، کالاهای تولیدی بخش های دانش بنیان را خریداری نکنند،این صنایع نوپا، عملا امکان فروش محصولات خود را نخواهند داشت،و به ناچار، باید از تولید محصولات علمی جدید، صرف نظر کنند.

وجود انحصار در بخش تولید، واردات و توزیع کالاهای مورد نیاز کشور، عملا اجازه شکل گیری صنایع نوپا را نمی دهد.

شکستن این انحصارات، اولویت جدی دولت در سال جاری خواهد بود.

۲_ حمایت از صنایع کوچک و متوسط، که یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری در سخنرانی ایشان بود، با حرف، شعار و بخشنامه، امکان پذیر نیست،

در این بخش، دولت باید تلاش نماید تا صنایع دانش بنیان کوچک و متوسط را، در قالب تعاونی های سهامی عام (که قوانین آن در سالهای ۸۷ به تصویب مجلس وقت رسیده، و متاسفانه با دستکاری دولت گذشته، بسیاری از قوانین مترقی آن، تخریب گردیده)،ساماندهی جدید نماید...!

تعاونی های سهامی عام، می تواند قدرت چانه زنی ، دریافت تسهیلات، بازار یابی، صادرات، تکمیل بخش های زنجیره ای تولید ،تامین نیازهای آزمایشگاهی، فنی و علمی ... این بخش را تا حدود زیادی تامین نماید...، 

ضمن آنکه دولت نیز میتواند کمک های حمایتی خود را بیشتر برروی این بخش متمرکز کند، و نظارت موثرتر و دقیق تری در این زمینه اعمال نماید...

۳_ساختار بانک های کشور، به ویژه بانک های به ظاهر خصوصی،نیاز به اصلاحات جدی دارد...!

در حال حاضر،شبکه بانکی کشور، با نگاه بنگاه داری تجاری در بخش خصوصی، منابع مالی موجود خود را، به پروژه های تجاری که عمدتا جهت گیری آن وارداتی است( و بیشتر نقش واسطه گری در واردات و توزیع کالاها را ایفاء کرده)، اختصاص داده است .سرمایه گذاری در ساخت فروشگاه های زنجیره ای ( « مال» ها)، سرمایه گذاری در ساخت مسکن، به قصد انتفاع شخصی، سرمایه گذاری در خرید و فروش سهام شرکت‌های بزرگ بورس، خرید و فروش اوراق مشارکت دولتی، و فعالیت هایی از این قبیل، عملا هیچ نقدینگی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، به ویژه صنایع دانش بنیان و نوپای داخلی،باقی نگذاشته است...!

۴_تولید با کیفیت، به ویژه برای صادرات،نیازمند حمایت های جدی دولت، از بخش صنایع نوپای دانش بنیان داخلی است...

متاسفانه از زمان بازسازی اقتصادی کشور( از دوره دولت سازندگی تاکنون)، قواعد بنیان برانداز« تفکر نئو کلاسیکی»، تیشه به ریشه تولید ملی زده، و با تلاش برای قطع هر گونه حمایت دولت از صنایع نوپای داخلی، به ویژه صنایع دانش بنیان، عملا مانع شکل گیری صنعت قوی داخلی شده است...!

 متذکر می شود که حمایت از صنایع داخلی، به معنای مالکیت دولتی آنها نیست، بلکه برعکس، باز کردن راه، برای صنایع کوچک و متوسط،با شکستن انحصارات دولتی است...!

این کار باید با نظارت صحیح،و موثر دولت، و حمایت های شفاف دولت از بخش خصوصی صورت پذیرد...، (همانگونه که در کشورهای صنعتی جهان،در حال وقوع است)

۵_ مهم ترین ابزار در کنترل و هدایت منابع مالی در اقتصاد،به روز کردن نظام مالیاتی، و گرفتن مالیات کلان، از بخش هایی است که درآمد کلان دارند، از رانت های مالی و اطلاعاتی برخودارند، در بدنه دولت و مجلس، نفوذ دارند، با مافیای واردات، گره خورده اند، و فرار مالیاتی گسترده ای دارند...!

۶_ تلاش برای تقویت روابط اقتصادی با همسایگان،به ویژه در زمینه نظام پولی غیر دلاری و یورویی،( نظام پولی دو جانبه و چندجانبه)، مشارکت موثر در پیمانهای اقتصادی منطقه ای و آسیایی، تلاش برای انعقاد پیمان های تجاری دو جانبه و چندجانبه با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، زمینه ساز صادرات محصولات دانش‌بنیان کشور در جهان است،در این زمینه لازمست تا دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه، با جدیت بسیار بیشتر پیگیری شود.

وضعیت موجود دیپلماسی اقتصادی، پاسخ گوی رهنمودهای مقام معظم رهبری نیست.

۷_ از ظرفیت جوانی و فکری خیل عظیم نیروهای فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف علمی ، که در قالب نیروهای سرباز وظیفه،مشغول گذراندن خدمت مقدس سربازی خویش هستن، و متاسفانه عملا از پتانسیل علمی ایشان استفاده مناسب نمیشود، میتوان در شرکتهای دانش‌بنیان و پروژه های دانش بنیان کشور استفاده مناسب نمود، ومجوزهای لازم را در این زمینه،تهیه و ابلاغ کرد.

تفصیل هریک از موارد فوق، انشاءالله در آینده نزدیک، انجام خواهد شد.