به گزارش «نود اقتصادی»، «سیدمحمد آقامیری» روز دوشنبه در نشست خبری خود درخصوص رونمایی از طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز ۱۴۰۱ و ماه مبارک رمضان، افزود: همچنین به منظور دسترسی آسان مردم به محصولات پروتئینی همچون مرغ در روز اول نوروز نیز در هر استان باید یک کشتارگاه  فعال باشد تا با مشکلی روبرو نشویم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه طی ایام تعطیل نوروز فعالیت کشتارگاه های طیور رصد و پایش می شود اظهار داشت: اکنون ۲۸۸ کشتارگاه طیور در کشور فعال است.

وی تمامی مرغداران را ملزم به عرضه گوشت مرغ به کشتارگاه ها بعد از دوره پرورش ۴۵ روز دانست.

وفور کالاهای اساسی ذخیره برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان

آقامیری با بیان اینکه مدت زمان نگهداری مرغ گوشتی در کشتارگاه ۴۵ روز است و بیشتر از این اجازه نگهداری ندارند، افزود: تمام انبارها و سردخانه ها مملو از کالاهای اساسی است و ما هیچ نگرانی در این زمینه برای ایام عید و ماه مبارک رمضان نداریم.

حذف ارز ترجیحی دارو و واکسن را گران نمی‌کند

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به حذف ارز ترجیحی برای سال آینده گفت: در حوزه دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی دامپزشکی هیچ افزایش قیمتی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق نخواهد افتاد و تولید کنندگان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

هیچ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداریم

آقامیری با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: از شهریور تا اردیبهشت ماه هر سال به دلیل حضور پرندگان مهاجر در کشور نگرانی‌هایی در زمینه شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای برای کاهش آلودگی این پرندگان و جلوگیری از شیوع آنفولانزا در کشور داریم.

وی ادامه داد: امسال حدود ۷-۸ کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود داشت که این کانون‌ها بلافاصله شناسایی و معدوم شدند و اکنون عاری از بیماری هستیم.

۵۰ هزارتن صادرات مازاد مرغ و تخم مرغ توسط  شرکت پشتیبانی

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به کویت، اظهارداشت: به تازگی مجوز صادرات ۵۰ هزارتن گوشت مرغ و تخم مرغ برای شرکت پشتیبانی امور دام از محل ذخایر مازاد صادر شده است.

وی به صادرات میگوی ایران به اتحادیه اروپا در سال جاری اشاره کرد و افزود:  علاوه بر این مجوز صادرات ماهیان سردآبی و گرم آبی را به اقلیم کردستان نیز صادر کردیم که اتفاق مهمی در این حوزه قلمداد می‌شود.

درخواستی برای صادرات محصولات پروتئینی به روسیه نداشتیم

آقامیری با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تحریم کشور روسیه توسط برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی گفت: تاکنون درخواستی برای صادرات محصولات پروتئینی به روسیه نداشتیم اما سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که از این فرصت برای تولیدکنندگان داخلی استفاده کند تا بتوانیم صادرات به این کشور را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: البته صادرات واکسن و دارو به این کشور از قبل وجود داشته و همچنان ادامه خواهد داشت.

نیاز سالانه کشور به واکسن دامی ۶۰۰ میلیون دوز است

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه سالانه ۶۰۰ میلیون دوز واکسن دامی نیاز داریم گفت: هر ساله ۵۵۰ میلیون دوز واکسن دامی در کشور تولید   و تنها ۵۰ میلیون دوز واکسن از محل واردات تامین می شود.

وی واکسن مورد نیاز بخش طیور را سالانه  ۱۰.۵ میلیارد دوز عنوان کردو افزود: از این میزان واکسن سالانه حدود ۳۰ درصد در داخل کشور و ۷۰ درصد از محل واردات تامین می شود.

آقامیری درباره صادرات دارو و واکسن اظهارداشت: ایران واکسن و داروهای دام ، طیور و آبزیان را طبق استانداردهای جهانی تولید می کند به طوری که اکنون ۱۳۴ قلم دارو و واکسن به کشورهای هدف صادر می شود .

کاهش کانون های تب برفکی در سال ۱۴۰۰

رییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون های تب برفکی دام سبک و سنگین در سال ۱۴۰۰ خبردادو گفت: براساس آمار ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد کانون تب برفکی بز و گوسفند به ۷۶ مورد رسیده درحالی که تعداد این کانون ها در سال ۱۳۹۹ نزدیک ۵۲۹ مورد بوده است که روند کاهشی را نشان می دهد.

وی اظهارداشت: همچنین تعداد کانون های گاوی در سال ۱۴۰۰ به ۴۳ مورد رسیده درحالی که در سال ۱۳۹۹ حدود ۸۵ مورد بود.

به گفته وی، تعداد کانون های تب برفکی در گاوهای نیمه صنعتی و روستایی نیز در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۵ کانون رسید درحالی که  در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۲۷ کانون بوده است.

آقامیری درباره واکسیناسیون تب برفکی افزود: ۱۳ میلوین و ۱۸ هزار دوز واکسیناسیون گاوی و ۱۶ میلیون و ۳۳۰ دوز واکسیناسیون گوسفندی و بزی در سالجاری انجام شده است.

ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای سال ۲۰۳۰

وی از واکسیناسیون ۶۱ میلیون رأس دام سبک علیه طاعون نشخوارکنندگان خبرداد و گفت: اکنون  ۹۰ درصد جمعیت دام سبک واکسینه شده اند و  در سال آینده این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: تلاش  داریم با واکسیناسیون جمعیت دامی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را برای سال ۲۰۳۰ به طور کامل ریشه کن کنیم.

خبرنگار: علی مرزبان