به گزارش «نود اقتصادی»، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اوایل بامداد امروز به سفر دو روزه خود به قطر پایان داد و به کشورمان بازگشت.

رئیس جمهور که به دعوت امیر قطر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو اوپک گازی راهی دوحه شده بود، در خلال این اجلاس برای افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری با قطر دیدارهای فشرده‌ای را با سران این کشور انجام داد.

از طرف دیگر گروهی از وزرا و مقامات دولت از جمله وزیر صمت، وزیر نفت، وزیر نیرو و وزیر راه و شهرسازی رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند و تفاهمنامه‌های متعددی بین آن‌ها و همتاهای قطری‌شان به امضا رسید. ولی این سفر یک غایب بزرگ داشت که حضورش در دوحه می‌توانست برای کشور بسیار حائز اهمیت باشد.

جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این سفر همراه رئیسی نبود تا مشخص نباشد سهم بخش کشاورزی در فصل جدید روابط اقتصادی ایران و قطر در دولت سیزدهم چقدر خواهد بود. 

گفته می‌شود با توجه به این که ماموریت وزارت جهاد کشاورزی شرکت در کمیسیون مشترک تجاری با قزاقستان است و اواسط هفته هم معاون نخست وزیر قزاقستان برای شرکت در این کمیسیون راهی تهران شد، ساداتی نژاد در تهران مانده است. 

با این وجود به نظر می‌رسد مسئولان دفتر رئیس جمهور و وزارت امورخارجه می‌توانستند تمهیدی بیندیشند که وزیر جهاد کشاورزی هم در این سفر حضور داشته باشند. 

کشاورزی و صنعت غذا یکی از مهم‌ترین محورهای تجارت ایران و قطر در دهه‌های گذشته است و قطری‌ها علاقه زیادی به واردات این محصولات از ایران دارند. با توجه به اتفاقات تلخی که در چند ماه گذشت در ماجرای برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی ایران از کشورهایی نظیر روسیه و هند رخ داد شاید بهتر بود که ساداتی‌نژاد هم در این سفر حضور داشته باشد و با انعقاد توافقنامه‌های مشترک با سازمان‌های غذایی و قرنطینه‌ای با قطری‌ها زمینه افزایش مبادلات تجاری با قطر را فراهم کند.

خبرنگار: علی رسولی