به گزارش «نود اقتصادی»، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: این سفرها از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ تا هشتم فرودین ماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود و متقاضیان با مراجعه به سایت https://atabat.haj.ir/ می‌توانند پیش ثبت‌نام کنند.

طبق تاکید سازمان حج و زیارت، این سفرها به صورت هوایی خواهد بود و مجوز سفرهای کاروانی از مسیر زمینی هنوز صادر نشده است.

هزینه سفر هوایی عراق بنا بر آخرین اعلام این سازمان از هشت‌ونیم میلیون تومان شروع می‌شود و نهایت تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

شرایطی که سازمان حج و زیارت برای پیش ثبت‌نام سفرهای نوروزی عراق درنظر گرفته نیز به این شرح است:

پیش ثبت‌نام به صورت انفرادی و گروهی (حداقل ۱ نفر و حداکثر ۱۰ نفر) امکان‌پذیر است. افرادی که متقاضی اعزام باهم هستند و در یک گروه ثبت‌نام می‌کنند مانند اعضای یک خانواده، باید برای گروه خود سرگروه تعیین کنند که لازم است مشخصات کامل سرگروه و اطلاعات اولیه همراهان (کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد) به صورت صحیح در فرم پیش ثبت‌نام سایت درج شود.

هر نفر فقط یک‌بار و در یک گروه می‌تواند (به عنوان سرگروه یا همراه) پیش ثبت‌نام کند و چنانچه به هر دلیلی هر یک از افراد پیش ثبت‌نام شده (سرگروه یا همراهان) پس از ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، خواستار ثبت‌نام با گروه جدید یا جابه‌جایی اسامی گروه خود باشد می‌تواند دوباره ثبت‌نام و کد رهگیری جدید دریافت کند که در این صورت اطلاعات ثبت‌نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد.

کدملی و مشخصات متقاضیان تشرف با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق داده می‌شود و در صورت مغایرت، امکان ادامه فرایند وجود ندارد.

باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با پیش ثبت‌نام از طریق سیستم ارسال پیام کوتاه، ثبت شماره تلفن همراه سرگروه (یا یکی از نزدیکان وی) در فرم پیش ثبت‌نام الزامی است.

تاریخ تولد افراد باید به صورت کامل شامل روز، ماه و سال (به صورت چهاررقمی) در فرم ثبت شود.

کدملی همه افراد ده‌رقمی بوده و باید تمام ارقام (صفرهای سمت چپ) آن به طور کامل در فرم ثبت شود.

پس از قطعی کردن پیش ثبت‌نام، سیستم یک شماره رهگیری به گروه اختصاص می‌دهد که این شماره را یادداشت کرده و برای پیگیری‌های بعدی نزد خود نگه دارید.

بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتن کارت واکسیناسیون دارای کد QR و نتیجه منفی آزمایش PCR ۷۲ ساعت قبل از پرواز، الزامی است.

در صورتی‌که تعداد افراد پیش ثبت‌نام شده از ظرفیت اعزام دوره نوروزی در استان‌های مختلف بیشتر باشد، اولویت تشرف گروه‌ها براساس "قرعه‌" تعیین و از طریق همین سایت به آن‌ها اعلام می‌شود.

قرعه‌کشی و اعزام افراد پذیرفته‌شده از استان محل سکونت سرگروه (قیدشده در سیستم) صورت خواهد گرفت، بنابراین استان و شهر محل سکونت را با دقت از فهرست مربوطه انتخاب کنید.

 پس از اتمام مهلت پیش ثبت‌نام (جمعه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ ) امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت‌نام شده امکان‌پذیر نیست.

داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ اعزام ضروری است.

فقط افراد پذیرفته‌شده در قرعه‌کشی دارای اولویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی، میسر نیست.