دکتر محمد کهندل، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: نامه آقای میرکاظمی به رئیس جمهور در خصوص مشکل در افزایش حقوق‌ها و پایدار نبودن منابع، نشان دهنده عمق مشکل کسری بودجه امسال است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تنها ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه امسال محقق شده است. این یعنی نیمی از بودجه امسال محقق نشده است. در این شرایط طبیعی است که افزایش حقوق‌ها امکان پذیر نباشد. 

دولت فعلی قصد دارد تا با جلوگیری از استقراض از بانک مرکزی جلوی افزایش تورم را بگیرد. در لایحه بودجه سال بعد هم سیاست افزایش قدرت خرید مردم به جای افزایش حقوق‌ها به کار گرفته شده است. 

بر خلاف عده‌ای که لایحه بودجه سال بعد را تورم‌زا می‌دانند من معتقدم این لایحه تورم زا نبوده و بر عکس ضد تورم است. هزینه‌ها در بودجه نسبت به درآمد روند کاهشی داشته و این نشان می‌دهد، بودجه امسال بر خلاف بودجه ۱۴۰۰ ضد تورم است. 

مردم با افزایش حقوق توام با چاپ پول، شیرینی افزایش حقوق‌ها را درک نمی‌‌کنند. در این شرایط طبیعی است که دولت نتواند برخی از تعهدات به جا مانده از دولت گذشته را اجرایی کند.