احمد قلعه بانی، معاون وزیر اسبق نفت در گفتگو با نود اقتصادی اظهار داشت: در مورد ساخت پتروپالایشگاه و پالایشگاه در کشور در سال‌های گذشته به شدت تعلل و کم‌کاری شد، در حالیکه اگر در این سال‌ها پالایشگاه احداث شده بود میزان صادرات فرآورده‌های نفتی و بنزین از کشور، به شدت افزایش می‌یافت و ضرب آهنگ خام فروشی هم کند می‌شد که نشد.

قلعه بانی افزود: عربستان سعودی در کشورهای دیگر در زمینه پالایشگاهی سرمایه‌گذاری قوی کرده در حالیکه در کشور در سال‌های گذشته به شدت در حوزه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه کوتاهی و کم کاری شد.

معاون وزیر اسبق نفت گفت: به دلیل نبود پالایشگاه متعدد در کشورهای جهان سوم، ایران با ساخت پتروپالایشگاه همچنان می‌تواند صادرکننده خوبی برای بنزین به آن کشورها باشد زیرا همچنان  ساخت پتروپالایشگاه در کشور دارای ارزش افزوده بالایی است.

وی بیان کرد: وزارت نفت باید به هلدینگ‌ها مشوق‌های مختلف همچون ارایه خوراک ارزانتر بدهد تا آنها انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری در زمینه احداث پتروپالایشگاه‌ها داشته باشند.

قلعه بانی گفت: مصرف بنزین در کشورهای مختلف نه تنها رو به افول نیست بلکه تا ۵۰ سال آینده نیز ساخت پتروپالایشگاه در کشور با هدف صادرات بنزین به کشورهای جهان سوم به صرفه است.