به گزارش «نود اقتصادی»، در هفدهم مهر ماه هزینه وام مسکن پس از افزایشی که در هفته گذشته آغاز کرده بود در روز جاری رشد جدیدی را تجربه کرد. 

روند افزایشی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در ابتدای هفته گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه داشته به طوریکه در روز جاری مبلغ هر کدام از اوراق به بیشترین سطح خود از ابتدای آذر ماه سال گذشته تاکنون رسیده و رکورد تازه‌ای را در این مدت به ثبت رسانید. 

اما این تغییرات در هزینه اوراق مسکن چه تاثیری را بر هزینه وام و نرخ سود وام مسکن در روز جاری گذاشته است؟ 


هزینه وام مسکن مجردین و متاهلین در ۱۸ مهر ماه

در هجدهمین روز مهر ماه هزینه هرکدام از اوراق وام مسکن به ۷۷ هزار و ۱۰ تومان رسید. این رقم در مقایسه با روز قبل ۶۷۰ تومان افزایش پیدا کرده و روندی افزایشی را ثبت کرد. مقایسه این رقم با روز مشابه در هفته گذشته حاکی از ۵ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش بوده است. 

این درحالیست که به اعتبار هر ورق می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد. از سوی دیگر مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود. 

در نتیجه هزینه اوراق برای مجردین در روز هجدهم مهر ماه نسبت به روز قبل ۱۸۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده و به ۲۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید. 

این افزایش قیمت برای متاهلین نزدیک به ۳۲۳ هزار تومان بوده و در نهایت مبلغ تهیه وام مسکن آن‌ها را دراین روز به ۳۶ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رساند. 

مرور آمارها بیانگر آن است که این ارقام در هفته‌های اخیر مسیری افزیشی را سپری کرده و اکنون در بالاترین حد خود در ۱۰ ماه گذشته قرار دارد. 

 

نرخ سود وام مسکن در ۱۸ مهر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد. 

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر ۱۷.۵ درصد نخواهد بود. 

نرخ سود وام مسکن در هجدهم مهر ماه برای متقاضیان وام مسکن پس از ۱۰ ماه از مرز ۲۲ درصد عبور کرده و به ۲۲.۰۲ درصد رسید. 

این رقم بیشترین میزان نرخ سود محاسبه شده در وام مسکن بوده که در ۱۰ ماه گذشته به ثبت رسیده است. 
 

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال در روز ۱۸ مهر

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه‌های مجردینی که در روز هجدهم مهر ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با ۱۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین ۳۳۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برآورد شد.

منبع: اقتصادنیوز