«نود اقتصادی»-دکتر احسان قمری، اقتصاددان و مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت: بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران از دیماه ۱۳۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰( هفت ماهه سال ۲۰۲۱) صادرات نفتی ایران به چین برابر با ۱۰/۹ میلیون دلار بوده که با احتساب ارزش ۵۰ دلاری هر بشکه نفت خام ، مجموعا ۲۲۰ هزار بشکه  و ماهانه ۳۱ هزار بشکه نفت به کشور چین صادر گردیده است . فارغ از صحت و یا سقم این اطلاعات که بدون هیچ منبعی نیز ذکر گردیده است ذکر چند نکته ضروری است:

 ۱. در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ ، oil Price اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی به یک میلیون بشکه در روز می‌‎رسد که این میزان، نیمی از مقدار نفتی است که عربستان به چین صادر می‌کند.

 ۲. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات نفتی رفینیتیو (Refinitive oil research ) طی ۱۴ ماه منتهی به پایان فوریه ۲۰۲۱ جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۷/۸ میلیون تن نفت خام ( معادل حدود ۱۲۸ میلیون بشکه و همچنین ۳۰۶ هزار بشکه در روز) ) به بنادر چین صادر کرده است که در ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته است. ۷۵ درصد این حجم از صادرات، از طریق عمان، امارات متحده عربی و مالزی به بنادر چین منتقل شده و مابقی رسما به عنوان محموله‌های صادراتی ایران، شناخته شده‌اند. بر این اساس ، ایران در ۱۴ ماه ذکر شده به صورت میانگین، ماهانه ۹ میلیون بشکه نفت خام به چین صادر کرده است.

 ۳. میزان تخلیه نفت ایران در بنادر چین در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱ در جدول منتشر شده در  پایین خبر آمده است.

 ۴. حجم صادرات نفت ایران به چین از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کرد، به نحوی که صادرات نفت ایران که از اواخر سال ۲۰۱۹ کاهش یافته بود از اواخر سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کرد به صورتیکه بین ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۰ روزانه ۵۶۷ هزار بشکه نفت خام به چین صادر گردیده است.

 ۵. بر اساس آمار رسمی، صادرات نفت ایران به چین نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده و به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. ( ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در قبل از تحریم‌ها)

 ۶. بر اساس آمار اوپک، صادرات نفت ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۱ با روزانه ۳۵۰ هزار بشکه افزایش به ۵۵۰ هزار تا ۸۵۰ هزار بشکه رسیده است ( صادرات رسمی)

در همین رابطه بخوانید: آمار اشتباه می‌دهند تا رابطه ایران و چین را خراب کنند/ از اینکه ایران عضو دائمی سازمان شانگهای شده، ناراحتند