به گزارش «نود اقتصادی»، عصر دیروز محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبری داد که نگرانی‌های زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرد؛ خبری که می‌توانست با توضیحات تکمیلی بانک مرکزی و مدیران مربوطه، نگرانی‌ها را بشدت کاهش دهد، اما این اتفاق نیفتاد و روابط عمومی بانک مرکزی، خیلی راحت و بی‌تفاوت از روی این مسئله گذشت!

براساس این خبر، بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار و جلوگیری از اشاعه کارت‌های بانکی اجاره‌ای طی بخشنامه‌ای برای انتقال کارت به کارت محدودیت ۲۰ تراکنش در روز را اعمال خواهد کرد. در پی این بخشنامه هر فرد با کد ملی خود روزانه تنها ۲۰ تراکنش و ماهانه ۸۰ تراکنش واریزی می‌تواند داشته باشد.

اغلب کسب و کارهای وابسته به شبکه‌های اجتماعی به دلیل عدم امکان استفاده از درگاه پرداخت در شبکه‌های اجتماعی  از طریق «کارت به کارت» اقدام به اخذ مبالغ کالاهای مورد معامله می‌کنند که در صورت اجرایی شدن این بخشنامه با مشکلاتی جدی در فروش مواجه می‌شوند.

فعالان فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی بعد از اعلام این خبر نگرانی‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند که این نیاز احساس می‌شد تا بانک مرکزی توضیحات تکمیلی‌تری در مورد این طرح ارائه دهد. اما از ساعت درج این خبر تاکنون مسئولان روابط عمومی بانک مرکزی در این خصوص پاسخگو نبودند و به هیچ تلفنی پاسخ ندادند! 

اگرچه اصل اقدام کار مناسب و درستی در شرایط کنونی بنظر میرسد، اما انجام ندادن کارهای تکمیلی و فضاسازی رسانه‌ای می‌تواند این اقدام مبارک را به اقدامی غیرمبارک تبدیل کند. واقعا سوال این است چرا بانک مرکزی برای چنین اقدامی پیوست رسانه‌ای ایجاد نکرده؟ مگر وظیفه جبل عاملی در این شرایط تدوین چنین پیوست‌هایی نیست!؟

بانک مرکزی که علیرغم گذشت ۴۵ روز از آغاز دولت سیزدهم، با مدیران دولت روحانی اداره می‌شود در روابط عمومی خود پویا جبل عاملی یکی از شاگردان مسعود نیلی مشاور اقتصادی حسن روحانی را می‌بیند. جبل عاملی در یک سال اخیر که بر صندلی روابط عمومی بانک مرکزی نشسته کمترین میزان تعامل و پاسخگویی را با رسانه‌ها داشته و مقام سخنگویی بانک مرکزی را تقریبا از بین برده است.

علاقه عبدالناصر همتی رئیس کل سال‌های اخیر بانک مرکزی به صحبت کردن یک طرفه و مستقیم با مردم از طریق اینستاگرام، جبل عاملی را به یک کارمند معمولی در روابط عمومی بانک مرکزی تبدیل کرده که نسبت به اغلب تحولات اقتصادی مربوط به ساختمان میرداماد سکوت پیشه می‌کند!

باید دید مدیران دولت سیزدهم در نهایت چه زمانی تصمیم به تغییرات در بانک مرکزی می‌گیرند تا بازمانده‌های غیر پاسخگوی دولت روحانی که بیشتر مشغول روزمرگی هستند تا دوره فعالیتشان تمام شود، از ساختمان میرداماد خارج شوند.