دکتر وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص تبعات اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: در مجموع سه سال اخیر با یک تورم ۱۱۰ درصدی رو به رو بودیم و با توجه به ضعف در باز توزیع ثروت که در نظام‌های بانکی، مالیاتی و یارانه‌ای متبلور است، بازنشستگان در موقعیت درآمدی بدی قرار دارند.

وی افزود: از طرفی اگر با دید کلان نگر نگاه کنیم، با کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجهیم و افزایش هزینه‌های جاری دولت به صلاح اقتصاد کشور نیست، چون امکان افزایش پایدار درآمد‌ها وجود ندارد. بهترین کار این است که روی نظام حقوق و دستمزد یک بازنگری انجام شود.

این اقتصاددان با تاکید بر ایجاد سقف برای حقوق و دستمزدها در دولت و شرکت‌های دولتی گفت: بهتر است مثلا یک سقف ۱۵ میلیونی برای حقوق و دستمزد در شرکت‌های دولتی قرار داده شود و ما به التفاوت آن صرف حمایت از بازنشستگان و اجرای طرح همسان سازی شود. 

شقاقی شهری تدوین یک متمم برای بودجه را ضروری دانست و گفت: دولت می‌تواند سقف بودجه را با یک متمم کاهش دهد و جلوی کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را بگیرد، ولی به موازات آن شکاف دستمزدی درون دولت را کاهش دهد و از این طریق از بازنشستگانی که قدرت خرید پایینی دارند حمایت کند.