دکتر ایمان باستانی‌، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص مشکلات دولت برای اجرای طرح‌هایی مثل همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: نگاه سازمان برنامه و دولت برای اجرای این گونه طرح‌ها جبران فشار تورمی و مقابله با فشار اذهان عمومی جامعه در مورد افزایش قیمت‌هاست.

وی با اشاره به نگاه "کینزی" به موضوع افزایش حقوق‌ها گفت: در نوع این نگاه به میل نهایی به مصرف توجه می‌شود که براساس آن افزایش حقوق روی تقاضای خرید کالا برای گروه‌های مختلف متفاوت است. اما مسئله مهم در طرح همسان سازی، منبع آن است. این سوال مطرح است که همسان سازی از چه منبعی قرار است انجام شود؟

این اقتصاددان عنوان کرد: آیا دولت قرار است مثلا از محل افزایش بهره‌وری درآمد جدیدی ایجاد کند یا قرار است از مسیر خلق پول و استقراض از بانک مرکزی حقوق‌ها را افزایش دهد؟ اگر مسیری مثل مسیر دوم طی شود حتما با افزایش تورم رو به می‌شویم.

باستانی‌فر بیان کرد: دولت برای اجرای همسان سازی صرفا به افزایش حقوق‌ها اکتفا نکند و بهتر است برای برخی از حمایت‌ها به جای افزایش حقوق به سمت حمایت‌های کالایی برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان برود.