به گزارش «نود اقتصادی»، آقای محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی در روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ و در آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم، در شهر جدید پردیس و در مراسم کلنگ زنیِ احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای کارکنان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مطالب تامل برانگیزی بیان نمود که بیانگر رسوخ فرهنگ سیاه نمایی اقدامات دولت قبل در ذهن ایشان بود.

‌آقای اسلامی که از ابتدای انتصاب به عنوان وزیر راه و شهرسازی، تلاش کرد تا با تغییر ظاهری در رویه آقای آخوندی در 7 سال اول دولت های آقای روحانی، چهره یک فرد واقع بین و منصف را از خود به نمایش بگذارد.

ایشان با طرح شعارهایی هم سو با شعارهای دولت های نهم و دهم مبنی بر مداخله موثر دولت در تولید مسکن که در عموم سخنرانی های آقایان روحانی و آخوندی مورد هجمه ناجوانمردانه، غیرمنصفانه و غیرکارشناسی آنان بود تلاش کرد تا تفکر خود را متفاوت از تفکر دولتِ ناموفق تدبیر و امید نشان دهد.

اما علیرغم بیان شعارهای متعدد ، سخنان آقای اسلامی در مراسم کلنگ زنی احداث 1000 واحد مسکونی برای کارکنان صدا و سیما، مکنونات قلبی ایشان را آشکار ساخت.

آقای اسلامی که متعهد به تحویل 400.000 واحد مسکن طرح اقدام ملی تا پایان دولت دوازدهم شده بود، هنوز موفق به تحویل واقعی حتی ده هزار واحد مسکن در قالب طرح پیشنهادی خود نشده و با تغییر عنوان تعدادی از پروژه های طرح مسکن مهر، واحدهای ساخته شده در این طرح را به عنوان طرح اقدام ملی مسکن افتتاح می نماید و در واپسین روزهای دولت دوازدهم حرف های آقای آخوندی را تکرار می کند.

آقای اسلامی که امروز مدعی تحویل مسکن 100مترمربعی به قیمت بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون تومان به مردم شده است، بی توجه به اینکه همین واحد مسکونی در پایان دولت دوازدهم به بهایی کمتر از 50 میلیون تومان که نیمی از آن نیز وام کم بهره بوده است به مردم تحویل شده است، از واگذاری بیش از 4 میلیون واحد مسکونی به مردم با استفاده از 54000 میلیارد تومان تسهیلات بانکی انتقاد کرد، حال آنکه با هنرنمایی دولت تدبیر و امید در کاهش ارزش پول ملی، امروز آقای اسلامی با همه تسهیلات یاد شده قادر به تحویل حتی 50.000 واحد مسکونی به مردم هم نیستند.

آقای اسلامی به ساخت مسکن مهر در مکان هایی اشاره نمود که هیچ زیرساخت و امکانات زیربنایی در آنجا وجود نداشته است و این دلالت بر عدم آگاهی ایشان نسبت به وضعیت مسکن و ظرفیت بارگذاری جمعیت در کلان شهرها دارد.

اگر آقای اسلامی توجه می کرد که شهر تهران به عنوان بزرگترین کلان شهر کشور کمتر از 2.9 میلیون واحد مسکونی دارد، متوجه می شد که برای ساخت 4.3 میلیون مسکن جدید در کشور نیاز به اضافه نمودن اراضی جدید به محدوده شهرها و یا توسعه شهرهای جدید به عنوان محل اسکان سرریز جمعیت کلان شهرها می باشد و مسلما این مناطق نیازمند تامین تاسیسات زیربنایی و روینایی می باشند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان دولت دوازدهم به عدم کیفیت و رعایت مشخصات فنی در مسکن مهر اشاره نموده که بیانگر عدم آگاهی ایشان از تظارت مهندسین تحت پوشش سازمان نظام مهندسی برای ساخت کلیه واحدهای مسکن مهر همانند سایر پروژه های ساخت ساختمان در کشور می باشد و چنانچه تخلفی صورت گرفته، طبیعتا بایستی در چارچوب مقررات اقدام گردد و این موضوع محدود به پروژه های مسکن مهر نیست.

این در حالی است که تهیه این گزارشات برای ایشان توسط افرادی است که خود از مدیران کشوری و استانی مسکن مهر بوده اند و بدون توجه به تجربه بی بدیل طرح مسکن مهر، پیشنهاد طرح اقدام ملی مسکن را تهیه نموده اند که به دلیل عدم دقت در هدف گذاری دهک هایِ نیازمندِ مسکن، عملا منجر به اتلاف وقت و انرژی وزارتخانه گردیده است.

آقای اسلامی برای پررنگ کردن نقش خود و دولت آقای روحانی در تکمیل مسکن مهر، آمار 4.3 میلیون واحدی را به 2.2 میلیون واحد تقلیل داد تا مدعی تکمیل 1.4 میلیون واحد آن در دولت آقای روحانی شود، حال آنکه با فرض قبول ادعای نادرست ایشان، بازهم 2.9 میلیون واحد مسکن مهر در 8 سال دولت‌های نهم و دهم تکمیل و تحویل و 1.4 میلیون واحد نیمه کاره با متوسط پیشرفت فیزیکی 70% طی 8 سال دولت آقای روحانی هنوز به طور کامل به مردم تحویل نشده است.

آقای اسلامی به مجموعه ای از مسائل حقوقی در قراردادهای مالی، اجرایی، فنی، تاسیسات زیربنایی در مسکن مهر اشاره نمودند که بیانگر عدم آشنایی ایشان با قراردادهای تیپ در پروژه های مسکن مهر می باشد.

اگرچه به دلیل بی تدبیری در دولت آقای روحانی و ناکارآمدی وزرای انتخابی ایشان برای وزارت راه و شهرسازی، خسارت زیادی به مردم و سازندگان پروژه ها وارد آمد ولی وقتی 2.9 میلیون واحد با همین قراردادها بدون هیچ مشکلی به مردم تحویل شده است، ادعای وجود مشکل در قرارداد 1.4 میلیون واحد نیمه کاره تحویلی به این دولت با متوسط پیشرفت فیزیکی 70% قابل قبول نیست.

از سوی دیگر آقای اسلامی مدعی در دست ساخت بودن 534.000 واحد مسکن طرح اقدام ملی در 10.000 نقطه کشور شده اند که انتظار می‌رود برای اثبات صحت فرمایش خود، لیست این 10.000 نقطه و پیمانکاران و پیشرفت فیزیکی 534.000 واحد در حال ساخت ادعا شده را منتشر نمایند و قبول نمایند که چنانچه این لیست در دولت آقای روحانی منتشر نشود، بیانگر کذب بودن ادعاهای ایشان است. ضمن آنکه برخی از دست اندرکاران اجرای این طرح، تعداد واحدهای در دست احداث در قالب این طرح را کمتر از 50.000 واحد اعلام می نمایند.

تعداد شهرهای کشور در سال 1400 حدود 1500 شهر می باشد که ساخت مسکن اقدام ملی در 10.000 نقطه به معنی تعریف پروژه های متعدد در یک شهر و با متوسط تعداد 53 واحد در هر نقطه می باشد که دلالت بر عدم انبوه سازی دارد. بدیهی است واگذاری یا آماده سازی زمین به معنی تولید مسکن نیست و این آمارها دارای اشکال مبنایی است.

آنچه آقای اسلامی اصلا متوجه نشده اند این است که طرح اقدام ملی اساسا گروه های کم درآمد و متوسط جامعه را پوشش نمی دهد و اجرای این طرح هیچ تاثیری در خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه ندارد و این همان محتوای ذهنی دولتی است که از نگاه لیبرالیسم برخی از وزرای تحصیل کرده در خارج از کشور استفاده می نماید.

از آنجا که مصاحبه آقای اسلامی پس از دیدار ایشان و گروهی از  دست اندرکاران بخش مسکن در کشور با رییس جمهور منتخب صورت گرفته که در آن دیدار، گزارش پر آب و تاب و غیر واقعی از اجرای طرح اقدام ملی ارائه شده است، انتظار می رود تا با انتشار اطلاعات دقیق پروژه های در دست اقدام در این طرح، شاهد رفع برخی از ابهامات باشیم.