به گزارش‌ «نود اقتصادی»،دکتر حجت الله عبدالملکی، اقتصاددان و  رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: کسانی که می گویند کالاهای اساسی در کشور موجود نیست؛ به دنبال القاء نگرانی به جامعه اند.

این روزها نبود و یا کمبود کالاهای اساسی (ازجمله نهاده های دامی)، به داستانی تلخ و ناخوشایند برای مردم و دامداران تبدیل شده است. هرچند که طبق گفته های اخیر رئیس جمهور، علت گرانی بسیاری از کالاها همچون مرغ اختلال در واردات است اما به گفته برخی کارشناسان و فعالین اقتصادی ازجمله حجت الله عبدالملکی، مشکل اصلی را باید درمیان 12 میلیون تن کالای دپو شده در گمرکات جست و جو کرد.

این استاد دانشگاه در حاشیه آخرین جلسه از ترم اول دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی، با اشاره به اخبار منتشره در رابطه با بحران تامین کالاهای اساسی در کشور گفت: متاسفانه این اخبار بیشتر برای ایجاد و القاء ناامیدی و نگرانی به جامعه است. درحال حاضر بیش از 12 میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات کشور موجود است که 7 میلیون تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گفته می شود ذخایر ذرت موجود در کشور (یکی از اصلی ترین نهاده های دامی) تنها 100 تا 150 هزار تن است درحالیکه طبق بررسی های انجام شده این رقم بیش از یک میلیون و 700 هزار تن تخمین زده شده. متاسفانه به دلیل کامل نبودن سامانه انبار و گمرکات، وزارت صمت قادر به ارائه آمار دقیقی از کالاهای موجود در بنادر و انبارها نیست و همین موضوع نیز منجر به انتشار آمارهای اشتباه و خلاف واقع می شود.

عبدالملکی ضمن اشاره به کوتاهی های دولت فعلی در زمینه تامین کالاهای اساسی، تلاش برای خودکفایی را یکی از اصلی ترین و مهمترین وظایف دولت رئیسی دانست و گفت: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت و ناهماهنگی هایی که در دولت اتفاق افتاده، بخش اعظمی از اقلام ضروری با مشکلات و قیمت های بسیار بالا به دست مردم می رسد؛ درصورتیکه با پیشرفت علم و فناوری بومی در کشور، نه تنها می توان تعداد قابل توجهی از این اقلام ازجمله نهاده های دامی را در داخل کشور تولید کرد بلکه کاهش قیمت تمام شده آنها نیز کاملا شدنی است. دولت بعد باید با تمام قوا در زمینه خودکفایی گام بردارد و با جدیت به دنبال رفع معضلات مربوط به واردات کالا ازجمله نظام توزیع، نقل و انتقال ارز و... باشد.

عبدالملکی در پایان، با اظهار امیدواری در رابطه با نزولی شدن قیمت کالاهای اساسی در دوران ریاست جمهوری رئیسی و اشاره به پیگیری های او در این زمینه، از اقشار مختلف مردم و دانشجویان علاقمند، برای ثبت نام در ترم بعد دانشگاه مردمی اقتصاد مقاومتی دعوت کرد.