به گزارش «نود اقتصادی»، «توشیمیتسو موتگی» روز سه شنبه اعلام کرد که در مجموع ۱۱ میلیون دز واکسن آسترازنکا ساخت ژاپن را از طریق کواکس به کشورهای مختلف اهدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، از این تعداد ۲.۹ میلیون دز واکسن که مقدار قابل توجهی است به ایران اهدا ‌می‌شود.

گزارش می‌افزاید: اهدای این مقدار واکسن با توجه به روابط دوستانه و سنتی ایران و ژاپن و بر اساس وضعیت فعلی ویروس کرونا در ایران صورت گرفته است.

موتگی افزود: ژاپن در حال هماهنگ کردن ارسال این ۱۱ میلیون دز واکسن به غیر از ایران به ۱۴ کشور دیگر از جمله کامبوج، لائوس، فیجی، تایوان، اندونزی و ویتنام از طریق برنامه جهانی واکسن کواکس با حمایت سازمان ملل است.

ژاپن برای ۶۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور واکسن ضد کرونا آسترازنکا تهیه کرده است و از ماه می نیز مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده است (ایرنا).


چند میلیون دز واکسن به کشور وارد شده است؟

در روزهای گذشته معاون فنی گمرک، گزارش مربوط به واردات واکسن کرونا را به کشور از اسفند سال ۹۹ تا روز ۲۰ تیر را ارائه کرد که بر  اساس آن، کل واردات واکسن به ۱۰ میلیون دز رسیده بود.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک از واردات ۲۱ محموله واکسن کووید ۱۹ بالغ بر ۹٫۸ میلیون دز خبر داده بود.

در نامه معاون گمرک به معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو آمده بود:‌ از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۹ لغایت ۲۰ تیر ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۱ محموله واکسن کرونا از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده و پس از انجام فوری تشریفات گمرکی، تحویل نمایندگان محترم معرفی شده از سوی وزارت بهداشت گردیده است.

این واکسن‌ها از کشور‌های چین، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه به کشور آمده است.

معاون فنی گمرک همچنین در گفتگویی گفته بود که روز یکشنبه،۲۰ تیر، ۴۴۰ هزار دز واکسن کرونا نیز به کشور وارد شد (فارس).