به گزارش «نود اقتصادی»، طبق فرمولی که از رابطه نرخ سود وام و نرخ تورم بیان شد، این روزها که نرخ تورم در کشور ما به ۴۳ درصد رسیده است وام گرفتن شکلی وسوسه انگیز پیدا می کند.

روزنامه هفت صبح دلایلی را برای وام گرفتن و به عبارت دیگر استفاده صحیح از وام های بانکی نقل قول کرده است که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

۱. وامی که از بانک می‌گیرید پول قابل خرج کردن نیست

بسیاری از مردم برای نیازشان به پول سراغ وام می روند.البته که شما می توانید با پولی که از بانک می گیرید مخارج خود را پرداخت کنید،ماشین و خانه بخرید، حقوق معوقه کارمندهایتان را بپردازید یا برای همسر خود هدیه بخرید اما این کار اشتباه است. به کلمه سرمایه دقت کنید: واژه سر به علاوه واژه مایه . سرمایه سرچشمه ای است که از آن پول ساخته می شود.

مثلا اگر با وام خود تلویزیون و پلی استیشن بخرید، از وام خود به عنوان پول استفاده کرده اید. در این حالت چون در مقابل وام بهره می پردازید، کالاهای موردنیاز خود را گران خریده اید و متضرر شده اید. اما اگر با همین پول پلی استیشن و تلویزیون بخرید و گیم نت راه بیندازید، پول خود را به کار انداخته اید.

ممکن است سالانه ۵۰ درصد سود خالص کسب کنید که قسمتی از آن را به عنوان بهره سرمایه به بانک پرداخت می کنید. در این حالت ضرری متوجه شما نخواهد بود، هرچند حاشیه سودتان کم می شود.

۲. با وام نمی شود وام را پس داد

فرض کنید یک وام ۲۰ میلیون تومانی با بهره ۲۰ درصد گرفته اید و حالا نمی توانید اقساطش را پرداخت کنید. بعضی از آدم ها در این شرایط باز به سراغ بانک می روند و یک وام ۲۰ درصد دیگر می گیرند تا وام قبلی را تسویه کنند.

نکته مهم این است که در این حالت وام شما تسویه نمی شود. شما ۲۰ میلیون تومان بدهی داشتید و هنوز همان قدر بدهکار هستید. با این کار فقط بهره وام خود را دو برابر کرده اید که اشتباه بزرگی است.  ریشه این مشکل در نگاه نادرست به وام است. اگر وام وارد کسب وکار شود و سود بسازد، بازپرداختش کار ساده ای خواهد بود. اما اگر این پول را به بازار ببریم و خرج کنیم، باید آن را از درآمد فعلی خود پس بدهیم. اگر درآمد ما کافی بود، به وام نیازی نداشتیم. این چرخه باطل پرداخت وام را سخت می کند. در این شرایط بزرگ ترین اشتباه این است که برای پس دادن وام، دوباره وام بگیریم.