اخبار شرکتها-با توجه به اینکه دولت دوازدهم روزهای پایانی خود را با مشکلات اقتصادی زیادی پشت سر می‌گذارد و کاملا مشخص است که مسائل اقتصادی و تولید، اولویت دولت سیزدهم را به خود اختصاص خواهد داد، یک سوال مهم پیش روی کارشناسان و مسئولان کشور به صورت عام و مسئولان و کارشناسان اقتصادی و صنعتی به صورت خاص قرار دارد و این سوال مهم این است که از چه طریقی می توان جانی دوباره به اقتصاد و تولید کشور داد یا به بیان دیگر با تمرکز و تقویت کدام حوزه می‌توان علاوه بر به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد و تولید کشور، به توسعه اجتماعی نیز دست یافت. برای دریافت پاسخ این پرسش ، نظرات یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی که فعالیت قابل توجهی نیز در صنعت فولاد  داشته  را جویا شدیم .

ظرفیتی برای  رونق ۶۰۰ صنعت

حسام خوشبین‌فر در پاسخ به این سوال که به نظر شما در شرایط حال حاضر چه عاملی می تواند توسعه اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد، گفت : همه کارشناسان اقتصادی بر این واقعیت اذعان و تاکید دارند که صنعت فولاد صنعتی بسیار مهم است که می‌تواند نقش کم‌نظیری در توسعه اقتصادی کشور به همراه داشت باشد و به همین دلیل این صنعت را یک صنعت استراتژیک می‌دانند که می‌تواند زیربنای توسعه صنایع کشور قرار گیرد . خوشبین فر افزود : برای تایید این موضوع باید به این واقعیت مهم توجه کرد که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ صنعت پایین‌دستی کشور به صنعت بزرگ و مهم فولاد وابسته‌ هستند . این موضوع  به معنی آن است که اگر ما بر روی این صنعت متمرکز شویم و برنامه‌ریزی بایسته و شایسته‌ای برای آن داشته باشیم بدون شک در چشم‌انداز آن می‌توانیم شاهد رونق و پیشرفت در بسیاری از صنایع کشور باشیم. همچنین تقویت صنعت فولاد توانایی آن را داشته که به عنوان  موتور محرک توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورمان  مد نظر قرار گیرد.

 تحقق توسعه اشتغال و ساماندهی بحران بیکاری

 نایب رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در ادامه، افزایش اشتغال در کشور را یکی دیگر از نتایج مهم توسعه صنعت فولاد کشور برشمرد و بیان  داشت : توجه و تقویت صنعت فولاد در کشور ما که بیش از ۵۰ سال سابقه دارد نه تنها می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد بلکه می‌تواند افزایش اشتغال، توسعه و رفاه اجتماعی را نیز برای هموطنان به وجود بیاورد .

خوشبین فر با تاکید بر اشتغال‌زایی به عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم، مسئله مذکور  اضافه کرد:توسعه این صنعت می‌تواند نقش بسزایی در افزایش اشتغال کشور داشته باشد.همچنین اثبات این ادعا، آمار و استانداردهای بین‌المللی منتشر شده در این رابطه است.بر این اساس ،طبق آمار و استانداردهای بین‌المللی، اشتغال‌ در صنعت فولاد به گونه‌ای است که هر دو فرصت شغلی مستقیم در این صنعت، به‌ طور میانگین ۱۳ فرصت شغلی را در دیگر بخش‌های زنجیره تأمین، ایجاد می‌کند.

این کارشناش صنعت فولاد خاطرنشان کرد:اگر این میزان از اشتغال را در کل زنجیره تولید تا کالای نهایی در نظر بگیریم، با میزان قابل توجهی از اشتغال روبرو خواهیم شد که بدون شک نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و تحقق این موضوع در ساماندهی بحران بیکاری هم نقش دارد . وی افزود : البته به همین دلیل است که معتقدم، تقویت صنعت فولاد نه تنها توسعه اقتصادی بلکه می‌تواند توسعه و رفاه اجتماعی را به همراه داشته باشد و در این رابطه نقش یک موتور محرک را ایفا کند.

اهمیت مضاعف بومی‌سازی

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص اینکه  برای توسعه صنعت فولاد باید چه برنامهای در دستور کار مسئولان و فعالان این حوزه قرار گیرد، بیان داشت:

توسعه و ارتقای صنعت فولاد را باید از مسیر تقویت نهضت ساخت داخل پیگیری کرد و اینکه بومی‌سازی تجهیزات و قطعات وارداتی در این صنعت استراتژیک و مهم جامه عمل پوشد. البته همه ما می‌دانیم که با توجه به موقعیت اقتصادی حال حاضر و محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌های غیرقانونی به کشورمان تحمیل شده است، بخش‌های ارزبر پاشنه آشیل بسیاری از صنایع محسوب می‌شود و به همین دلیل است که داخلی‌سازی یا همان بومی‌سازی در صنعت فولاد از اهمیت مضاعف برخوردار است.

 تمرکز بر مثلث درخشان

خوشبین فر با تاکید بر اینکه داخلیسازی در صنعت فولاد سه نتیجه مهم به همراه دارد که بنده  به آن مثلث درخشان بومی‌سازی در صنعت فولاد می‌گویم، اظهار داشت : در ضلع اول بومی‌سازی تجهیزات و قطعات وارداتی در صنعت فولاد، خنثی شدن محدودیتها و تحریم‌ها وجود دارد، از طرف دیگر در ضلع دوم، کاهش هزینه‌های تولید و در ضلع سوم توسعه اشتغال وجود  دارد . این سه ضلع در کنار یکدیگر، مثلث درخشان بومی‌سازی در صنعت فولاد را به ارمغان می‌آورد که بر این اساس مسئولان و فعالان بخش خصوصی صنعت فولاد باید  بیش از پیش به تحقق این موضوع  اهمیت دهند.