به گزارش «نود اقتصادی»، الجزیره در گزارشی می‌نویسد: مقامات چند کشور، از بنگلادش و اندونزی تا استرالیا و رژیم صهیونیستی گرفته، در تلاشند تا سویه دلتای ویروس کرونا را که بسیار مسری است، مهار کنند. همزمان در سن‌پترزبورگ روسیه اعلام شد که تعداد کشته‌شدگان در حال رکوردشکنی است و کشورهای مختلف که در حال بازگشت به زندگی عادی بودند، به چالش کشیده است.

در حالی که واکسیناسیون باعث کاهش ابتلا در کشورهای ثروتمند شده است، افزایش گونه دلتای این ویروس باعث ترس از امواج جدید ویروسی شده که در حال حاضر نزدیک به چهار میلیون نفر را کشته است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) در یک نشست خبری در روز جمعه گفت: «در حال حاضر نگرانی زیادی در مورد نوع دلتا وجود دارد.» وی افزود: «سویه دلتا قابل انتقال‌ترین و سریع‌ترین گونه از انواع شناسایی شده ویروس کرونا از ظهور تاکنون است. این گونه حداقل در ۸۵ کشور جهان شناسایی شده و به سرعت در بین جمعیت‌های واکسینه نشده در حال گسترش است.»

در این راستا در بنگلادش، مقامات دولتی اعلام کردند که برای این گونه جدید، قرنطینه تازه‌ای در نظر گرفته‌اند. ادارات در این کشور به مدت یک هفته تعطیل است و تنها پزشکان اجازه عبور و مرور دارند. در همین حال بزرگ‌ترین شهر استرالیا سیدنی، وارد یک قرنطینه دو هفته‌ای شد و به غیر از سفرهای ضروری به مردم دستور داده شده است که در خانه بمانند. این محدودیت‌ها شامل ۵ میلیون نفری که در سیدنی زندگی می‌کنند می‌شود.

افزون بر این صدها هزار نفری که در حومه این شهر بزرگ زندگی می‌کنند، شامل این محدودیت‌ها شده‌اند. نیوزیلند با استناد به «شیوع چندگانه» در استرالیا از تعلیق برنامه سفر سه‌روزه بدون قرنطینه به همسایه بزرگ‌تر خود خبر داد.» در استرالیا، کریس هیپکینز، «وزیر برخورد با کووید-۱۹» می‌گوید که این تعلیق به مسوولان فرصت می‌دهد تا تدابیر لازم برای ایمن‌تر کردن مسافرت‌ها و پرواز بین دو کشور را در نظر بگیرند.

در اندونزی، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور این کشور ۲۷۰ میلیون نفری با وضعیت فوق‌العاده‌ای روبه‌رو بوده و متعهد شده است که با سیاست‌های سریع و مناسب به این‌گونه خطرناک پاسخ دهد. براساس آخرین گزارش‌ها در این کشور روز شنبه ۲۱۰ هزار مورد جدید ثبت شد که بالاترین رکورد روزانه در اندونزی به‌حساب می‌آید.

دلتا که برای اولین بار در ماه آوریل در هند شناسایی شد، چنان مسری است که به گفته کارشناسان بیش از ۸۰ درصد از جمعیت برای مهار آن باید واکسینه شوند. برای گونه‌های دیگر واکسینه کردن ۷۰ درصد مردم کافی اعلام شده بود.

حالا با توجه به کندی واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه، این یک چالش بزرگ برای این کشورها به‌حساب خواهد آمد. اکنون این گونه از ویروس عامل بیش از ۹۰ درصد از کل ابتلاهای جدید در انگلستان و حدود ۳۰ درصد در ایالات‌متحده است، اما با توجه به واکسیناسیون مناسب این دو کشور، روند مرگ و میر افزایشی نبوده است. دانشمندان اروپایی تخمین می‌زنند که گونه دلتا ۴۰ تا ۶۰ درصد از نوع انگلیسی آن مسری‌تر است. ویروس اصلی که در ووهان ظاهر شده بود تا این حد مسری نبود اما حالا جهان شاهد جولان گونه هندی آن است.

دکتر آنلیس وایلدر اسمیت، از دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن به الجزیره گفت: این گونه، افراد بیشتری را آلوده می‌کند و می‌تواند سریع‌تر گسترش یابد. ما شاهد این موضوع در هند بوده‌ایم. ما در استرالیا و اندونزی و در انگلیس هم شاهد آن هستیم. من فکر می‌کنم اکنون به‌طور فزاینده‌ای اروپا و قاره آمریکا درگیر این‌گونه خواهد بود. این کارشناس برجسته انگلیسی در ادامه تاکید کرد که هنوز مشخص نشده که این گونه کشنده‌تر از باقی گونه‌ها باشد، اما سرعت بالای گسترش آن میزان بستری کردن افراد را بالا می‌برد و ممکن است به کادر درمان و تجهیزات بیمارستان‌ها فشار وارد کند و باعث افزایش مرگ و میر در کشورها شود.

منبع: دنیای اقتصاد