به گزارش «نود اقتصادی»، محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران اظهار داشت: طی ۱۵ روزی که در آذرماه سال قبل اکثر شهرهای کشور قرمز و نارنجی بودند، صنوف طی ۱۵ روز بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش فروش داشتند.

وی بیان کرد: همچنین از ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۸ یعنی ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان آبان ۱۳۹۹، اصناف بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش فروش داشتند. این خسارات سنگین است و نداشتن فروش یعنی چک صنوف پاس نمی‌شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: این وضعیت زنجیره تامین و توزیع را دچار مشکل می‌کند و واحد تولیدی هم نمی‌تواند مواد اولیه خود را تامین کند. برای مثال چک‌های برگشتی در فروردین ۱۳۹۹ سه برابر شده بود. 

مجتبایی گفت: در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ اولین وام برای مشاغل آسیب دیده از کرونا به چهارده رسته مثل تالارداران که یازده ماه تعطیل بوده و خسارت شدیدی از شیوع ویروس کرونا دیدند و همچنین گروه پوشاک، کفش، رستوران‌ها و غیره تخصیص داده شد. اما به دلیل شرایط سخت دریافت این وام ها از بانک و همچنین بروکراسی اداری و نبود تفاوت بین وام‌های عادی و وام کرونایی باعث شد در سه ماهه اول سال گذشته فقط هفت درصد واحدهای صنفی مشمول این طرح متقاضی دریافت وام کرونا شوند.