کاظم جلالی سفیر روسیه در ایران در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص روابط تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: در سطوح عالی ایران و روسیه این علاقه وجود دارد که دو کشور با هم ارتباط داشته باشند ولی چون ما پیوند فرهنگی و اقتصادی نداریم روزی که این علاقه از بین برود، روابط فرو می پاشد.

وی افزود: ترکها و روسها در ماجرای هواپیما و کشته شدن سفیرشان اختلاف پیدا کردند ولی چون پیوند اقتصادی قوی داشتند نتوانستند روابط خود را به طور بلند مدت قطع کنند. خیلی ها می‌پرسند، چرا در دوران کرونا، روسها ترکها را به کشورشان راه می دهند ولی ایرانی ها را راه نمی دهند؟ پاسخ خیلی واضح است چون خیلی از روسهای پولدار و موثر در حاکمیت روسیه در ترکیه هتل ساخته اند. کدام فرد روسی و ایرانی اقتصادشان به این شکل بهم گره خورده که در حاکمیت هم نقش موثری داشته باشند؟

جلالی با بیان این مطلب که "برای اینکه دیپلماسی ما از لبخند ژکوند خارج شود باید اقتصاد را تقویت کنیم" به «نود اقتصادی» گفت: چاره ای نداریم همه مسیر باید به سمت اقتصاد برود. حتما روس‌ها علاقه مندند با ایران روابط اقتصادی برقرار کنند، آنها دوست دارند غلات و روغن را از آنها بخریم. آنها هم دوست دارند صیفی جان و سبزیجات، میوه، پسته و خشکبار از ایران بخرند. فصول روسیه طوری نیست که بتوانند سبزیجات و صیفی جان تولید کنند.

وی ادامه داد: اگر به بازار روسیه نگاه کنید. پسته اعلای ایران در بازار روسیه نیست. بگذارید یک خاطره نقل کنم، برای معاون وزیر صنعت روسیه پسته بردم. بعد از یک ماه که به سفارت ما آمد تعجب کرد که چرا از این پسته ها در بازار روسیه نیست. یکی از دوستانی که پسته های ایرانی موجود در بازار را به من نشان داد و دیدم پسته ای که به روسیه صادر کرده بودیم کیفیت نداشت. ما باید کالای اعلا با بسته بندی زیبا صادر کنیم.

سفیر ایران در روسیه به جزئیات شرایط بازار روسیه پرداخت و گفت: بازار روسیه پیچیده است نیاز است از قبل در آنجا بازاریابی بشود. کسی که چهار کامیون خیار تولید می کند نمی تواند برای صادرات آن به روسیه لب مرز آذربایجان بایستد. نیاز است که بازار روسیه از قبل دیده شود، بازار یابی و کار تخصصی در آن انجام شود.

جلالی تصریح کرد: استانداردهای روسیه اروپایی است و هر کالایی را به بازار آنجا راه نمی دهند. بعضی از کالاهای ما در آنجا جای خوبی باز کرد، ولی برخی آمدند آن را خراب کردند. مثلا کاله خیلی جای خوبی در بازار روسیه باز کرد. میهن حتما می تواند جایگاه خوبی داشته باشد، در تلاش هستم که در این زمینه با مسئولان میهن جلسه داشته باشم. ما در بخش شیلات، ماهی و میگو پتانسیل خوبی داریم ولی اینها باید تجمیع شوند.  فروشگاه‌های زنجیره ای روسیه پنجاه هزار شعبه دارند و باید به موقع به آنها کالا بدهیم. نباید با بالا و پایین شدن ارز صادرات را متوقف کنیم.

ببینید:روس‌ها بشدت علاقمندند با ایرانی‌ها تجارت کنند، اما چرا در صادرات به روسیه موفق نبودیم؟