یک عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، با بیان اینکه آمارها پرشدن ظرفیت بازار مسکن را نشان نمی دهد، گفت: شاخص مسکن در سه سال گذشته در عین حال که رشد 370 درصدی را داشته از کمترین میزان رشد در بین بازارهای رقیب برخوردار بوده است.
"سعید لطفی" در گفت و گو با «نود اقتصادی» اظهار کرد: درکمتر از دو ماه گذشته، قیمت های پیشنهادی دربازار مسکن تا 15 درصد کاهش یافته اما انعکاس این موضوع در قیمت های قطعی  مسکن ، مشاهده نمی شود.

به گفته وی، درواقع کاهش تا 15 درصدی نرخ های پیشنهادی مسکن بر اساس حبابی بود که توسط فروشندگان ساخته شده و از قیمتهای ذهنی خود پایین آمدند درحالیکه ملاک واقعی بازار، قیمت قطعی معاملاتی است که نه تنها افت نکرده بلکه ممکن است رشد اندکی را در آذرماه تجربه کرده باشد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به افزایش 1.8 درصدی قیمت مسکن شهر تهران درآبان ماه نسبت به مهرماه  سالجاری، گفت: این رشد اندک پس از آن اتفاق افتاد که از اردیبهشت به بعد ماهیانه حدود 10 درصد به قیمت مسکن در تهران افزوده شد و در واقع بازار ملک از اواسط آبان ماه دچار سکته شد!

وی ادامه داد که در آذرماه نیز معاملات ملک در تهران 58 درصد و درکل کشور 47 درصد نسبت به آبان ماه کاهش یافت و در تهران تعداد معاملات به حدود 2000 فقره و در کل کشور به 25 هزار فقره رسید که بجز فروردین ماه کمترین میزان را در سال جاری نشان می دهد.

لطفی، اذعان داشت که انتخابات آمریکا از یک طرف و در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری کشور در ماههای آتی از طرف دیگر، وضعیت بازارهای مالی را در حالت تعلیق درآورده و احتمالا روند کژدار و مریز تا زمان انتخابات ایران ادامه پیدا کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد:درسه سال گذشته بازار مسکن نسبت به بازارهای رقیب کمترین رشد را داشته و در واقع نسبت به متغیرهای اقتصاد کلان، واکنش منطقی تری را نشان داده و رشد بازار مسکن در عین حال که کند است، روند معقول تری را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است.

لطفی یادآورشد: برای پی بردن به وضعیت واقعی بازارهای رقیب در آینده، لازم است تا رشد آنها ازآغاز روند تورمی اقتصاد در پایان سال  1396 مورد بررسی قرار گیرد؛ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از 96 هزار واحد در انتهای سال 1396 هم اکنون به یک میلیون و 427 هزار واحد رسیده که در واقع پس از فراز و فرودهایی که داشت هم اکنون رشد 1386 درصد را نسبت به پایان اسفندماه 1396 تجربه کرده که بالاترین نرخ رشد را در بین بازارهای طلا، مسکن و ارز  داشته است.

وی افزود: قیمت مسکن شهر تهران هم اکنون 27.1 میلیون تومان در هرمترمربع بوده، حال آنکه اسفند 1396 این رقم 5 میلیون و 760 هزار تومان بود، به بیان دیگر بازار مسکن با رشد 370 درصدی مواجه شده است.

این عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: انتهای سال 1396 نرخ سکه امامی یک میلیون و 491 هزار تومان بوده که در روز ششم دی ماه 1399 به 11 میلیون و 990 هزار تومان رسیده و رشد 704 درصد را نشان می دهد.

لطفی، رشد شاخص بازار ارز را هم 418 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: اگر این نرخ را ملاکی برای شاخص بازار ارز قرار دهیم این بازار از حدود سه سال گذشته 418 درصد رشد کرده است.

وی، با بیان اینکه آمارها نشان می دهد قیمت مسکن روی کاغذ افزایش کمتری را نسبت به دیگر بازارها داشته، گفت: ازنظر برون بخشی، بازار مسکن بازدهی بالایی نداشته و از نظر درون بخشی نیز با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی، نمی توان انتظار افت قیمت مسکن را داشت.

به گفته لطفی، درصورت ثبات یا کاهش قیمت ارز،نرخ اسمی مسکن هم ثابت می ماند که با توجه به رشد 29 درصدی تورم به معنای کاهش 29 درصدی سالیانه قیمت واقعی مسکن خواهد بود. البته این مشروط بر آن است که شاخص بورس و طلا نیز در محدوده فعلی باقی بماند، درغیر این صورت بازار مسکن در میان و بلندمدت فاصله خود را با بازارهای رقیب پر کرده و حتی ممکن است که جلوتر هم بزند.

وی  اذعان داشت که  اکنون فرصت مناسبی پیش روی خریداران مصرفی مسکن قرار گرفته و می توانند نسبت به خرید اقدام کنند.