به گزارش «نود اقتصادی»، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اظهار داشت: رئیس جمهوری آذربایجان از «کشورهای دوست» درخواست کرده است تا در بازسازی قره‌باغ حضور فعال داشته باشند. در میان کشورهایی که با جمهوری آذربایجان روابط دوستانه‌ای دارند، ایران بیشترین مزیت‌‌ها را برای بازسازی قره‌باغ دارد.

وی بیان کرد: شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی در حوزه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی سابقه و تجربه در بازسازی و نوسازی کشور بعد از جنگ دارند. همپچنین فعالیت‌‌های توسعه‌ای ایران در خارج از کشور هم آثار بسیار خوبی را به جا گذاشته است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: شرکت‌‌های ایرانی در کشورهایی مانند عراق، پاکستان، ونزوئلا، سریلانکا، سوریه و بسیاری کشورهای دیگر، پروژه‌‌های بزرگی را اجرا کرده‌اند یا در حال اجرا دارند. مهم‌تر اینکه نیروی انسانی ما با توانایی علمی بالا از نظر علمی و فنی از سطح منطقه بالاتر و در سطح جهانی هم از خیلی کشورها سرتر هستیم.

وی ادامه داد: از نظر امکانات سخت‌افزاری، ما تجهیزات زمان جنگ مانند ماشین‌آلات ساختمان و راهسازی، سدسازی و... را در اختیار داریم و پروژه‌‌های متعددی را  در داخل کشور اجرا کرده‌ایم. در این سال‌ها حداقل ۴۰ سد در کشور توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

آل اسحاق گفت: در پروژه‌‌های راه‌سازی، توسعه راه‌آهن، توسعه بنادر و ساخت و ساز، ایران نیازی به خارج ندارد و تمام پروژه‌‌های زیرساختی با تکیه بر نیروی انسانی داخلی و با درصد بالایی ماشین‌آلات و تجهیرات ایرانی در کشور اجرا می‌شود. از طرفی فارغ‌التحصیلان ما هم مزیت فنی دارند و هم تجربه دارند. مزیت دیگر ایران برای حضور پررنگ در بازسازی قره‌باغ نزدیکی به کشور آذربایجان است که از نظر لجستیک و حمل و نقل خودش مزیت بزرگی است.