به گزارش «نود اقتصادی»، دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا برگزار شد.

این همایش که در ساعت ۲۱ مورخ ۲۹ آذر ماه از صفحات رسمی نهضت مردمی ممانعت از ربا پخش شد، تا ۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

از محور های اصلی این همایش، در اولین روز برگزاری؛ بررسی چگونگی رقم خوردن انقلاب های متعدد برای شکل گیری تمدن غرب و بزرگداشت آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی بعنوان مبارز شهیر عرصه ربا در سالگرد ارتحال ایشان بود.

در افتتاحیه این مراسم حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین، ضمن بیان این نکته که برگزاری همایش هایی با موضوع ربازدایی گامی مثبت برای زدودن ربا از بدنه ی اقتصاد است؛ اظهار کرد، یکی از نقش هایی که بایستی در سال ۱۴۰۰، مجلس و مسئولین انقلابی به آن بپردازند؛ مسئله ربا و ربازدایی است.

وی افزود: جوهره علم اقتصاد مدرن رباست. برای تبیین بنیادین تمدن غرب بایستی به سری انقلاب های تمدن ساز تاریخ غرب نگاه داشت. این انقلاب ها که بیش از ۲۰۰ انقلاب بزرگ علمی بوده بخشی از روند تمدن سازی بوده است.

اگر بناست در جمهوری اسلامی تمدن سازی نوین شکل بگیرد، راه این تمدن سازی از راه انقلاب در فرهنگ، علم، هنر، اقتصاد و... می‌گذرد. نمیتوان با خوانش دانش تمدن غرب در دانشگاه‌ها به تمدن سازی اسلامی رسید.

رئیس اندیشکده یقین پس از تشریح روند انقلاب های مالی تمدن غرب بیان داشت: نمی توان نهاد های برآمده این روند مانند بانک بورس بیمه و ... را با فقه شیعه اسلامی کرد. بلکه برای پاسخ به نیازهای تعریف شده جدید نیازمند پاسخ اسلامی و سپس نهادسازی هستیم.


وی با بیان ضرورت وجود جنبش ممانعت از ربا برای تقابل با انقلاب ربا در علم اقتصاد در جهت رسیدن به تمدن سازی نوین، به سخنان خود پایان داد.

در روز دوم همایش که با حضور دکتر حسین صمصامی هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و علی رهجو اقتصاددان و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین برگزار شد؛ علم اقتصاد و نقش اساتید و دانشگاه‌ها برای باز کردن گره علمی و علم کدآمایی روش معیشت ایرانی محورهای اصلی را تشکیل داد.

دکتر صمصامی با تاکید به این نکته که علم اقتصاد متعارف قابل اسلامی شدن نیست؛ ادامه داد: باید ابتدا ماهییت علم اقتصاد مشخص شود. وی با واکاوی اقتصاد در سه سطح مکتب، نظام و علم این مسئله را تشریح کرد. در مکتب سرمایه‌داری اصل بر منفعت شخصی است و بحث طبیعت گرایی و سکولاریسم و... است. و این مبانی و قانون این مکتب است در مرحله ی بعد یعنی نظام سازی این مبانی بایستی پیاده و اجرا شود. بنابراین نهادهای برآمده مانند بانک و بورس و ابزارهای مالی در سازش با همان مکتب فکری سرمایه داری است. لذا اگر ربا در ساز و کار بانک تعریف می‌شود بخاطر مبانی فکریشان است. و تفسیر و تحلیل رفتار افراد در نسبت با نظریه‌های فکری، علم اقتصاد را تشکیل می‌دهد.


وی افزود: بایدها و نبایدهای اقتصادی اسلام نیز توسط شهید صدر از طریق روش کشف مشخص شده است. اما در مرحله نظام‌سازی کاری انجام نشده است.و تنها از نهادهای غرب استفاده شد و سپس مباحث اسلام را بروی آن سوار کرده ایم.

همچنین بیان داشت؛ باید برنامه مشخصی در حوزه تدریس علم اقتصاد متعارف در دانشگاه‌ها داشت. ابتدا ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجو است. و سپس به سرانجام رساندن دانشجویان فعلی است. آنگاه بایستی انقلاب فرهنگی دیگری را در عرصه اقتصاد رقم بزنیم. چرا که آنچه در دانشگاه‌های اقتصادی بعنوان اقتصاد تدریس می‌شود و چنین دانشگاهی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات رهبری باشد. و الگوی اسلامی ایرانی محقق نمی‌شود.

علی رهجو پژوهشگر اقتصادی نیز تفصیلا به الگوی اقتصاد مقاومتی و علم کدآمایی پرداخت. وی با در نظر داشتن این نکته که سرمایه مال و نفس در کنار یکدیگر الگوی معیشت را تشکیل می‌دهند و آنگاه مقاومت حاصل می‌شود افزود، دشمن بدنبال عدم انسجام و مقاومت است و آنچه در تحریم و حصر دنبال می‌کند ایجاد فقر و عدم قیام جامعه است. و با تشریح علم کدآمایی بعنوان راهکاری برای ایجاد مقاومت اقتصادی صحبت‌های خود را به پایان رساند.