به گزارش «نود اقتصادی»، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه همان ۲۰ درصد باشد و ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت همان ۲۰ درصد باشد و باقی آن نیز ۳۸ درصد بماند و همچنین در تبصره ۴ که حدود ۲ میلیارد یورو بابت تقویت بنیه دفاعی هست، داخل بودجه برود

وی بیان کرد: همچنین مواردی مثل برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید به صندوق توسعه ملی بازگردد که رقم قابل توجهی می‌شود و حتما با توجه به نامه مقام معظم رهبری باید تغییراتی در بودجه داده شود.


اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی توزیع می‌شد، قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان نمی‌رسید

عبدالناصر همتی افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی توزیع می‌شد و در زنجیره واردات به صورت مرحله‌ای به دست مردم می‌رسید می‌توانست تاثیر مثبتی را با خود به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد:‌ تاکنون ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کمک زیادی کرده است اما در عمل به درستی اجرا نشد و طبیعی است به دلیل انحرافات موجود، کالاهایی که به دست مردم می‌رسد با قیمت واقعی نباشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با وجود ارز ۴۲۰۰ تومان نباید مرغ ۳۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار گیرد. در این زمینه برخی مشکل‌ها وجود دارد که باید اصلاح شوند، این اصلاح‌ها باید باتدبیر باشند تا برای مردم شوک قیمتی ایجاد نکند.

وی گفت: نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در لایحه بودجه براساس نرخ تسعیری است که امسال به بانک‌ها اعلام کردیم، اکنون بانک‌ها دارایی‌های خود را براساس ارز ۱۱ هزار تومان تسعیر می‌کنند. 

همتی بیان کرد:‌ مساله بودجه، مساله ای مربوط به حسابداری است، چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسائل بازار و سیاست‌گذاری اقتصادی است، معتقد هستیم نرخ ارز در بازار و براساس مسائل ساختاری شکل می‌گیرد.