دو ماه بعد از اعلام بررسی طرحی با عنوان «وان» برای جامعیت‌بخشی به سهمیه‌بندی بنزین و ارائه یارانه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از رفع برخی ایرادهای طرح و قرارگرفتن آن در دستور کار خبر داد.

به گزارش «نود اقتصادی»، فریدون عباسی اواخر مردادماه از وصول این طرح توسط مجلس از برخی نخبگان خبر داد. طبق این طرح سهم افراد از یارانه بنزین و سایر حامل های انرژی در قالب وان به سرپرست خانوار اعطا می‌شود. فرد می‌تواند سهمیه وان دریافتی را طی ماه با مصرف انواع انرژی مصرف کند یا آن را (یا مازاد آن) در بورس بفروشد و پول نقد دریافت کند.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دیروز در خصوص این طرح گفت: طرح سهمیه‌بندی تمام حامل‌های انرژی با عنوان طرح «وان» مخفف واحد انرژی را مجموعه‌ای از صاحب‌نظران در بخش انرژی ارائه کردند و در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

وی افزود: برای رسیدن به مصرف بهینه به جای آن که صرفا بنزین سهمیه‌بندی شود باید اقدام به سهمیه‌بندی همه حامل‌های انرژی شامل برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل و نفت سفید کرد، بنابراین برای تحقق این ایده، طرحی جامع با عنوان «وان» آماده شده، اما هنوز به مرحله اعلام وصول نرسیده است.

عباسی با بیان اینکه براساس این طرح به هر فرد، مقداری وان داده می‌شود تصریح کرد: در واقع یارانه‌ای که دولت می‌خواهد به هر فرد بدهد به شکل وان خواهد بود.

وی ادامه داد: اشکالات طرح اولیه مشخص شده و پس از بررسی در کمیسیون به شکل لایحه یا مستقیم اعلام وصول می‌شود یا مجلس به دولت آن را ارائه می کند تا از دولت به مجلس ارسال شود و در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا خبر اختصاص ماهانه ۵۰ وان به هر فرد صحت دارد، افزود: این طرح در صورت تصویب اجرا می شود و مراحل آزمایشی تا تکمیل فرآیند طرح نباید خدشه ای به جامعه وارد کند و هنوز سهمیه هر فرد برای هر حامل انرژی مشخص نیست و عدد ۵۰ وان به عنوان مثال فرضی بوده نه این که به هر شخصی این میزان تعلق خواهد گرفت. گفتنی است بسیاری از صاحب نظران نحوه فعلی تخصیص یارانه به صاحبان خودرو و سایر مصرف کنندگان سوخت و انرژی را غیرعادلانه می دانند. در روش فعلی افراد فاقد خودرو سهمی از یارانه بنزین ندارند. اما صاحبان چند خودرو سهم چندبرابر دارند. همچنین صاحبان چند خانه یا ویلاهای لوکس بهره بسیار بیشتری از یارانه آب و گاز و برق می‌برند.

تایید طرح تهاتر نفت با کالا توسط روحانی

وزیر نفت از موافقت رئیس‌جمهور با طرح تهاتر از طریق واردات کالا در ازای صادرات نفت خبر داد. به این ترتیب طرحی که در نشست رئیس مجلس با چند مقام اقتصادی دولت مطرح شده بود و روز چهارشنبه اجرای آن توسط رئیس کل بانک مرکزی اطلاع‌رسانی شد، به گفته وزیر نفت، مورد موافقت رئیس‌جمهور نیز قرار گرفته است.بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشستی مشترک با وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد وزارت نفت برای ایجاد پنجره‌ای واحد به ‌منظور واردات کالا از طریق صادرات نفت، اعلام کرد «از هفته آینده کار عملیاتی را آغاز می‌کنیم.»

منبع: خراسان‌نیوز