به گزارش «نود اقتصادی» در روزهای اخیر قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی حتی به مرز ۴۰ هزار تومان نیز رسید. اخیرا وزیر جهاد کشاورزی صادرات بی‌رویه را عامل افزایش قیمت عنوان کرده است.

در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ تا ۸۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است. همچنین آمارهای صادرات نیز نشان می‌دهد طی ۵ ماه اخیر حدود ۴۸هزار تن تخم‌مرغ از کشور صادر شده است. 

اما فعالان و تولیدکنندگان دام و طیور ریشه نوسانات را در کمیاب بودن خوراک یا همان دان مرغ می‌دانند. به گفته آنان، وزارت جهادکشاورزی با انحصاری کردن واردات در شرکت‌های زیرمجموعه خود و توزیع انحصاری خوراک دام و طیور در تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها موجب شده اغلب تولیدکنندگان نتوانند سهمیه متناسب با میزان مصرف خود را تهیه کنند و از سویی دیگر برخی از تولیدکنندگان و دلالان سهمیه دان مرغ را که به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌شود، دریافت کرده، در بازار به صورت آزاد فروخته و جوجه‌ها را معدوم می‌کنند.

موضوعی که در افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ تاثیرگذار بوده است. به اعتقاد فعالان این بخش، ممنوع کردن صادرات به شکل بخشنامه‌ای و بدون آگاهی از دلایل کاهش تولید، یکی از عوامل مهم به‌هم‌ریختگی بازار بوده است. همچنین تجربه نشان داده اتفاقا در مواردی هم که دولت جلوی صادرات را گرفته، بازهم قیمت‌ها در بازار افزایش یافته و جلوگیری از صادرات تخم‌مرغ صرفا منجر به از دست دادن بازارهای این محصول می‌شود و عایدی دیگری نخواهد داشت.