به گزارش «نود اقتصادی»،‌ حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: به احتمال قوی وعده گشایش اقتصادی رئیس جمهور پیشنهاد حسین مرعشی برای فروش اوراق نفت است که در جلسه با رییس جمهور برای تامین منابع جهت اجرای پروژه‌های عمرانی ارایه شد.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود طی دو سال آینده قیمت نفت صعودی باشد. بنابراین کسی که اوراق نفت را پیش خرید می‌کند از افزایش قیمت نفت سود می‌برد. البته ممکن است قراردادهای سلف نفتی به اندازه بازار سهام سوددهی نداشته باشد اما هدف این طرح این است که ما بتوانیم ارزش ریال را حفظ کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: مردم به جای اینکه دلار بخرند و در خانه نگه دارند، می توانند با خرید یک بشکه نفت (به طور کاغذی) از این افزایش سود ببرند. بنابراین طرح اوراق فروش نفت می‌تواند برای مردم به شدت جذاب باشد. یعنی کسی که اهل حساب و کتاب باشد قطعا از خرید اوراق نفت سود می‌برد.

حسینی ادامه داد: قرارداد‌ سلف نفتی در دولت قبل هم مطرح شده بود و برخی معتقد بودند بخشی از سود اوراق باید ریالی باشد و بخشی دلاری. این در حالی است که ما معتقدیم نباید اقتصاد کشور بر مبنای دلار باشد. بلکه دولت باید سود اوراق این طرح را تضمین کند و سود آن به شیوه ریالی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی گفت: وضعیت بازار سهام و طلا به حدی رسیده که مردم جرات سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را ندارند. الان قیمت نفت بشکه‌ای ۲۵ دلار است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ قیمت هر بشکه نفت به ۵۵ دلار برسد. یعنی طی دو سال هفت درصد سود دلاری نصیب خریداران نفت می‌شود و چنانچه قیمت دلار هم افزایش یابد سود ناشی از قرارداد‌های سلف نفتی بیشتر می‌شود