به گزارش‌«نود اقتصادی»، محمود فاطمی‌عقدا، ‌رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در بیشتر کشورهای دنیا برخلاف ایران، زمین در اختیار دولتهاست و آن را حداکثر جهت بهره‌برداری ۵۰ یا ۶۰ ساله به بهره برداران اجاره می‌دهند. اما در ایران از گذشته‌های خیلی دور به خطا جزو اموال خصوصی شده و به قدری هم این رویه ناپسند نهادینه شده که امروز مورد پذیرش همه نیز قرار گرفته است!

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود زمین در ایران، تنها راه باقی مانده عرضه گسترده مسکن به تعداد تقاضا جهت شکستن نرخ کاذب و قیمت‌گذاری جمع کثیری از آژانس‌های املاک است که همچون قارچ و بدون طی مراحل تخصصی و حقوقی و اخلاقی این شغل در سازماندهی دلالان توفیق داشته‌اند.

فاطمی‌عقدا افزود: انفعال دولت‌ها در تمام ادوار نسبت به مسئله قیمت نجومی و سرسام‌آور اجاره و یا قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از بزرگترین مسببان فشار مالی شدید به مردم و نارضایتی آنها به شمار می‌رود.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در واقع به دلیل رها کردن تحرکات دلالان و سوداگران مسکن و زمین در ایران از سوی دولت‌ها و نبود هیچ نظام اجاره‌داری که در آن نحوه وضع اجاره، وصول اجاره و نحوه پرداخت مالیات بر اجاره در آن مشخص و لازم الاجرا باشد؛ چه بسیار زندگی‌ها شکل نگرفته و چه بسیار زندگی‌های جوانانی که می‌توانستند با خوبی و خوشی از زندگی خود لذت ببرند از هم پاشیده شدند.