«نود اقتصادی»-دکتر مقداد همتی، کارشناس اقتصادی: طبق مصاحبه مسئولان شرکت بازرگانی دولتی دولت قرار است امسال حدود ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی کند.

قیمت خرید تضمینی همیشه مانند دستمزد کارگران مورد مناقشه کشاورزان با دولت بوده است و با قیمت کیلویی ۲۵۰۰ تومان صورت خواهد گرفت که با هزینه جانبی و تبدیل آن به آرد و ... حدود به ازای کیلویی ۲۶۵۰ تومان برای دولت تمام خواهد شد، با این حال دولت آرد را حدود کیلویی ۶۵۰ تومان با نانوایی ها حساب می‌کند.

مابه‌التفاوت این محاسبه یعنی ۲۰۰۰ تومان در ۱۰ میلیون تن (۲۰ هزارمیلیارد تومان) به عنوان یارانه نان در بودجه ۹۹ پیش بینی شده است. با یک حساب و کتاب ساده و تقسیم این عدد بر ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور مشخص است که دولت امسال ۲۵۰ هزارتومن یارانه‌ نان به ازای هر نفر پرداخت خواهد کرد یعنی ماهیانه ۲۱ هزار تومان به ازای هر نفر.

با توجه به اینکه افزایش قیمت نان و گندم دارای تورم تبعی مثل بنزین نیست بهتر نیست برای جلوگیری از ‎فساد و ‎اسراف و ‎اقتصادی کردن کشاورزی، دولت قیمت گندم و نان را واقعی کرده و یارانه مردم را ماهیانه ۲۱هزارتومان افزایش دهد!؟

پی‌نوشت: البته طرح این موضوع بیشتر از منظر اتلاف منابع و یارانه‌های پنهانی که باعث صدمه خوردن جبران‌ناپذیر و وابستگی وارداتی ما به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی است که گریبان قشر مستضعف روستایی را گرفته و با این رویکرد هیچ‌وقت کشاورزی کسب و کار اقتصادی نخواهد شد؛ اما اجرایی شدن سیاست واقعی کردن قیمت در این حوزه با دو ملاحظه جدی باید انجام گیرد:

 الف) میزان اعتماد متقابل مردم و دولت، شبیه آنچه که در طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت‌های گذشته انجام شد.
 ب) افزایش یارانه مستقیم نان در صورت افزایش تورم در این حوزه در سال‌های بعد.