به گزارش «نود اقتصادی»، غلامحسین حسنتاش، تحلیلگر حوزه انرژی اظهار داشت: تا قبل از اجلاس اخیر اوپک و سقوط قیمت جهانی نفت خام، در شرایطی که مدارس تعطیل بود و امکان سفر برای خیلی‌ها فراهم بود؛ مجموعه حاکمیت تبلیغات و جوسازی بیشتری برای جلوگیری از سفرهای بین‌شهری می‌کردند.

بعضی‌ها معتقد بودند درحالیکه امکان صادرات نفت برای دولت خیلی دشوار شده، دولت نسبت به استفاده از جو کرونا برای محدود کردن سفرها و تردد خودروها استقبال دارد؛ چون هرچه مصرف بنزین کاهش یابد، صادرات بنزین بیشتری می‌تواند داشته باشد و بخشی از مشکلات خود را حل کند.

البته این، ایرادی هم نداشت و هم به نفع دولت بود از نظر درآمدی و هم به نفع ملت از نظر کنترل سرعت گسترش کرونا. اما بعد از اجلاس اوپک، قیمت جهانی نفت سقوط کرد و به ‌تبع آن، قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین هم سقوط کرد و حالا از سویی، قیمت بنزین سه‌هزار تومانی داخلی بسیار بالاتر از قیمت جهانی آن (فوب خلیج‌فارس) قرار گرفته است و از سوی دیگر، تقاضای جهانی بنزین نیز به‌شدت کاهش یافته و صادرات آن مشکل‌تر شده است و لذا فروش داخلی آن، اینک به نفع دولت است و درآمد بیشتری را برای دولت ایجاد می‌کند.

متاسفانه همزمان دیده میشود که گرایش دولت به کنترل سفر و تردد کمتر شده است.  نکند خدای‌ناکرده این دو ارتباطی با هم داشته باشد. مهمترین ثروت ملی یک کشور، انسان‌های آن هستند؛ تک‌تک انسان‌ها. هیچ‌چیز نسبت به جان آنها اولویت ندارد. همه سیاست‌های داخلی و خارجی باید در مسیر به حداقل رساندن تلفات این بلای خانمانسوز و این ویروس منحوس باشد و نه بالعکس.