به گزارش «نود اقتصادی»، درحالی که اخباری در خصوص عوارضی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی آزادراه تهران- شمال در فضای مجازی منتشر شده است امیرمحمود غفاری گفت: هیچ کدام از ارقام اعلام شده برای عوارض آزادراه تهران – شمال قطعی نیست.

وی گفت: برای ساخت آزادراه تهران – شمال ده برابر آزادراههای معمولی هزینه شده است و نمی‌شود از سرمایه‌گذار که بخش غیر دولتی است درخواست داشت تا بیشتر از معقول تخفیف دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: با این حال دولت تلاش می‌کند با فرمول‌های پیشنهادی خود و بدون لطمه به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار که در این پروژه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است؛ از طریق افزایش طول دوره بازگشت سرمایه، رقم نهایی را با تخفیف تعیین کند.

غفاری خبر داد که هنوز رقم نهایی تعیین نشده است و قرار است در جلسه‌ای که روز دوشنبه در  وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود نرخ عوارضی آزادراه تهران – شمال تعیین و اعلام شود.

قطعه یک آزادراه تهران- شمال بعد از ۲۴ سال که از کلنگ‌زنی آن گذشت با همت دوات تدبیر و امید بهمن امسال به بهره برداری آزمایشی رسید و قرار است ششم اسفندماه افتتاح رسمی شود.

طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازای هر سفر – خودرو می‌شود.

ارزش فعلی آزادراه تهران- شمال  ۱۰ هزار میلیارد تومان است.