به گزارش «نود اقتصادی»، ایلناز ابراهیمی عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار داشت: رشد تشکیل سرمایه در اقتصاد همچنان منفی است. تشکیل سرمایه سوخت رشد اقتصادی محسوب می شود. اگر به طور متوالی روش تشکیل سرمایه منفی شود به این معنی است که در آینده نمی توان به رشد اقتصادی بالا و مثبت دست پیدا کنید. از سوی دیگر اقتصاد در سال‌های اخیر با کاهش درآمد روبرو بوده است و مقدار قابل توجهی از منابع نیز در قالب خروج سرمایه از کشور خارج شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بیان کرد: همین آمار ثبت شرکت و خرید منزل در ترکیه می تواند یکی از نشانه های خروج سرمایه محسوب شود. بنابراین سیاست‌هایی باید اتخاذ شود که علاوه بر جلوگیری از خروج سرمایه شرایطی را فراهم کند که سرمایه خارجی را جذب کند.

ابراهیمی گفت: این موضوع می‌تواند باعث شود که شرایط برای تشکیل سرمایه کشور بهبود یابد همچنین بسیار مهم است که شرایط محیط کسب و کار نسبت به گذشته تغییر کند و مقررات زائد و اضافی حذف شود و مقررات مربوط به حقوق مالکیت به روز شود. مجموعه ای از این شرایط است که می تواند جذابیت سرمایه‌گذاری را در بخش تولید و کسب و کار بهبود ببخشد