به گزارش «نود اقتصادی»، حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد اظهار داشت: با اینکه رشد اقتصادی مثبت بوده اما نه تنها نقشی در رفاه مردم نداشته، بلکه قدرت خرید را هم کاهش داده است. باید گفت که بهبود رشد اقتصادی در رفاه مردم، اشتغال، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری چه تاثیری گذاشته است.

حیدر مستخدمین حسینی با بیان اینکه رشد اقتصادی نشان‌دهنده کوچک یا بزرگ شدن اقتصاد کشور نسبت به دوره قبل است، اظهار کرد: اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار درباره رشد اقتصادی فقط کمی است و در آن رشد اقتصادی از منظر کیفی و بهبود رفاه مردم مورد بررسی قرار نگرفته است. اگر گفته می‌شود که رشد اقتصادی امسال نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، باید مسئولان مرکز آمار بیان کنند که این بهبود در رفاه مردم، اشتغال، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری چه تاثیری گذاشته است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه این رشد اقتصادی نشان از بهبود کیفیت و رفاه زندگی مردم ندارد، ادامه داد: با اینکه رشد اقتصادی مثبت بوده، اما رفاه جامعه کاهش یافته که دولت رقمی را تحت عنوان کمک معیشتی به مردم پرداخت می‌کند. این رشد اقتصادی نه تنها نقشی در رفاه مردم نداشته، بلکه قدرت خرید را هم کاهش داده و رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن رفاه، یک تحلیل بی‌اثر است.

وی درباره اینکه چه راهکارهایی برای بهبود رشد اقتصادی وجود دارد؟ گفت: اقدام موثر در این زمینه این است که ابتدا باید نوع نظام اقتصادی کشور (کاپیتالیستی، سوسیالیستی و ...) تعیین شود که هنوز این موضوع مشخص نشده است. دومین اقدام این است که محدودیاتی همچون فرایند طولانی اخذ مجوز که در فضای کسب و کار، برداشته شود.

این استاد دانشگاه افزود: فضای کسب و کار باید به گونه‌ای پیش برود که آزادی عمل در شغل وجود داشته باشد که این موضوع را در حال حاضر نداریم و نبود آن بازدارنگی ایحاد می‌کند تا تولید ناخالص داخلی در میزان پایینی قرار بگیرد.

معاون وزیر اسبق اقتصاد گفت: سومین نکته در این زمینه این است که سیستم نظام بانکداری کشور باید تغییر کند، زیرا نظام بانکداری کشور برای یک فضای کسب و کار باز دیده نشده و هر فردی که قصد ایجاد کسب و کار جدیدی را دارد به راحتی نمی‌تواند به بانک مراجعه و در خواست تسهیلات کند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: اگر این مجموعه عوامل را در کنار هم قرار دهیم و نسبت به اصلاح آنها اقدام کنیم، کمک زیادی به ارتقای تولید ناخالص داخلی می‌کند تا رشد اقتصادی شکل بگیرد. در نتیجه این امور ذکر شده، شغل و درآمدهای جدید بوجود می‌آید و امکاناتی در جهت آموزش و کیفیت زندگی در کنار آن شکل می‌گیرد تا در آخر رشد اقتصادی همراه با رفاه شکل بگیرد. 

این اقتصاددان در پایان با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در سال آینده به تغییر و اصلاح عوامل ذکر شده بستگی دارد، خاطرنشان کرد: اگر وضع اقتصادی موجود به سال آینده انتقال پیدا کند، در نتیجه رشد اقتصادی منفی خواهد بود