به گزارش  «نود اقتصادی»، بیژن زنگنه، وزیر نفت اظهار داشت: به تشریح روند کنونی فعالیت‌های صنعت نفت در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: با راه‌اندازی تاسیسات جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ظرفیت فرآورش روزانه بیش از 56 میلیون مترمکعب گاز‌های همراه را داراست، 3.4 میلیون تن خوراک پتروشیمی تولید می‌شود و شاهد تحول عظیمی در توسعه صنعت پتروشیمی در استان خوزستان و به‌ویژه منطقه گچساران خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت کاهش آلایندگی‌های ناشی از گاز‌های همراه نفت، به دیگر اقدام‌های انجام شده در این بخش اشاره کرد: به موازات احداث طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، با هدف جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت شرق کارون نیز 2 قرارداد با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شرکت پتروشیمی مارون امضا شده است، همچنین کارخانه ان‌جی‌ال 3200 برای جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت غرب کارون در حال ساخت است که امیدواریم در این دولت به بهره‌برداری برسد.

به گفته وزیر نفت، ارزش خوراک پتروشیمی حاصل از بهره‌برداری این پروژه‌ها، بیش از 2 میلیارد دلار خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه طرح ساخت کارخانه ان‌جی‌ال دهلران هم با 40 درصد پیشرفت کار در جریان است و این کارخانه نیز احتمال می‌رود تا پایان سال 1400 به بهره‌برداری برسد و در ذیل آن نیز پتروشیمی دهلران احداث می‌شود، درباره جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت شرکت نفت فلات قاره ایران نیز توضیح داد: پروژه‌های جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در سیری و قشم اجرایی شده و تنها پروژه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت خارک باقی مانده است که آن هم در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، با مجموع اقدام‌هایی که در این بخش انجام می‌شود، افزون بر کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، خوراک قابل‌توجهی نیز برای مجتمع‌های پتروشیمی‌ها تولید می‌شود.

رقم صادرات نفت را نمی‌گویم
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره رقم کنونی صادرات نفت، یادآور شد: همیشه گفته‌ام که درباره صادرات نفت عددی نمی‌گویم. درست است مردم محرم هستند، اما صدای مرا تنها مردم نمی‌شنوند؛ دشمنان هم می‌شنوند و در جریان یک جنگ، نباید مواضع خود را به دشمن آن هم دشمن بی‌رحمی مانند آمریکا بگوییم، توقع نداشته باشید در این باره اعداد یا اطلاعاتی اعلام کنم.

تامین مالی صنعت نفت؛ دشوار، اما ممکن

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری با محور تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت با اتکا به سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت ایران، گفت: این سهم تنها برای توسعه نیست، بلکه برای اداره جاری صنعت نفت نیز هست و این یکی از چالش‌های بزرگ کنونی ماست.

وی تدابیر و کمک‌های دولت و مصوبه‌های سران سه قوه و اتکا به تجهیز منابع از طریق بورس و بازار سرمایه را تمهیدات کنونی صنعت نفت در تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: اکنون سعی می‌کنیم با این روند کار‌ها را پیش ببریم تا بازپرداخت‌ها به تعویق بیفتد و اشتغال و کار ادامه یابد، برای نمونه صد‌ها نفر روی هر دستگاه حفاری کار می‌کنند و از این راه زندگی می‌گذرانند، بنابراین باید پروژه‌ها را پیش برد.

عملکرد درخشان در پارس جنوبی

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد در زمینه توسعه میدان‌های مشترک توضیح داد: در میدان مشترک گازی پارس جنوبی عملکرد درخشانی داشته‌ایم؛ توان تولیدمان بسیار افزایش یافته و از رقم روزانه 280 میلیون مترمکعب در سال 92 به رقم کنونی 670 میلیون مترمکعب رسیده است و در تولید روزانه گاز از قطر جلوتر هستیم. در غرب کارون نیز ظرفیت تولید کنونی نفت میدان‌های مشترک این منطقه نسبت به سال 92 حدود پنج برابر شده است و به‌طور طبیعی در کاهش تولید ناشی از شرایط تحریم نیز میدان‌های مشترک آخرین گزینه‌ها هستند.

طرح توسعه یادآوران؛ روی میز نفت

زنگنه با اشاره به عملکرد شرکت‌های چینی در فاز نخست توسعه میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران، ادامه داد: ما می‌خواستیم چینی‌ها در یادآوران به کار خود ادامه دهند، اما نیامدند؛ اکنون نیز طرحی را برای توسعه این میدان در حال تدوین داریم و پیش از اجرایی شدن آن با طرف چینی مذاکره خواهیم کرد تا بعد‌ها جایی برای ادعای حقوقی نباشد. در آزادگان هم با یک پیمانکار عمومی قرارداد امضا کرده‌ایم و کار از این طریق دنبال می‌شود.

افزایش تولید میدان آذر به‌زودی

وی با اشاره به خروج شرکت فرانسوی توتال و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) از قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: کار توسعه این فاز با همکاری شرکت ایرانی پتروپارس در حال انجام است و امیدواریم تا پایان دولت، نخستین برداشت را از این فاز داشته باشیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه میدان فرزاد بی که با عربستان مشترک است نیز به سامان می‌رسد و کار در میدان مشترک فروزان نیز در حال انجام است و قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال نیز امضا شده است، به میدان آذر هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا عید امسال تولید این میدان نفتی نیز افزایش یابد.

زنگنه با اشاره به در جریان بودن فرآیند توسعه میدان‌های مشترک آبان و پایدار غرب، یادآور شد: به این ترتیب تقریبا میدان‌های مشترک به سامان رسیده‌اند.

یک یادآوری درباره برداشت از میدان‌های مشترک

وزیر نفت به پرسشی درباره طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی نیز با بیان اینکه توسعه لایه‌های نفتی پیچیدگی‌های زیادی دارد، پاسخ داد: قطر در توسعه این لایه‌ها، مجری طرح دانمارکی بسیار توانمندی داشت، ما نیز با شرکت دانمارکی مرسک برای توسعه لایه نفتی مذاکراتی داشتیم که سرانجام به دلایلی از ادامه آن منصرف شدیم و سپس هم تحریم‌ها آغاز شد.

زنگنه این نکته را هم یادآور شد که قرار نیست همواره در میدان‌های مشترک، دو طرف تولیدی برابر و یکسان داشته باشند، زیرا سهم طرف‌ها از یک میدان یکسان نیست. به‌طور نمونه، بخشی از پارس جنوبی که در طرف قطر قرار دارد حدود 1.5 برابر بخش این میدان در طرف ایران است یا بیشتر میدان فروزان در سمت عربستان قرار دارد.

استفاده از ظرفیت‌های ماده 12

وی با اشاره به اجرای عمده فعالیت‌های توسعه‌ای در توسعه پارس جنوبی و غرب کارون طی سال‌های اخیر با اتکا به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، گفت: طرح‌های گازرسانی و بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های این ماده قانونی اجرایی شده است. طرح دیگری نیز برای توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش حجم بار و تعداد مسافر با همکاری راه‌آهن در دستور کار است.

2 فصل و اختلاف 300 میلیون مترمکعبی مصرف گاز

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ثبت رکورد جدید مصرف گاز در زمستان امسال گفت: در اوایل بهمن‌ماه مصرف روزانه گاز در بخش خانگی از 600 میلیون متر مکعب فراتر رفت. من جسارت به مردم نمی‌کنم، اما مصرف گاز در کشور زیاد است و میانگین فاصله مصرف بین تابستان و زمستان حدود 300 میلیون متر مکعب اختلاف دارد.

زنگنه با بیان اینکه آیین‌نامه مبحث 19 تقریبا به درستی اجرا نمی‌شود و طرح‌هایی مانند تنظیم موتورخانه‌ها آنطور که باید پاسخگو نبوده است و البته پیگیری آن با جدیت ادامه دارد، یادآور شد: در مجموع به‌طور معمول در مدیریت کار‌های چندانضباطی در کشور دچار مشکل می‌شویم.

2 میلیارد دلار؛ طلب از عراق

وی به این پرسش که آیا صادرات گاز با توجه به شرایط کنونی کاهش یافته است، پاسخ منفی داد و گفت: به این دلیل که جریمه نشویم، صادرات طبق برنامه ادامه دارد.

وزیر نفت درباره طلب گازی ایران از عراق در زمینه صادرات گاز گفت: حدود 2 میلیارد دلار طلب داریم که گویا به‌تازگی برای پرداخت آن حساب‌هایی باز شده است.

زنگنه درباره تغییر قیمت گاز در سال آینده نیز عنوان کرد: در بودجه سال 99، هیچ تغییری در قیمت گاز دیده نشده و دولت در این زمینه پیشنهادی نداده است.

انعطاف زیاد در عرضه نفت در بورس انرژی

وزیر نفت به پرسشی درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی و موفق نشدن آن در مقایسه با فروش فرآورده‌های نفتی، گفت: نفت خام پیچیدگی‌های بیشتری دارد و عمده فرآورده‌هایی که می‌فروشیم زمینی به کشور‌های همسایه ارسال می‌شود؛ ما در عرضه نفت خام انعطاف زیادی نشان دادیم، اما نمی‌توان برای هزار بشکه نفت، قیمتی روی تابلو زد که همه دنیا بر اساس آن قیمت مدعی شوند. ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم در عرضه میعانات گازی پارس جنوبی انعطاف بیشتری نشان دهیم.

خرید تضمینی برای حمایت از سازنده داخلی

موضوع بعدی که زنگنه در باب حمایت از ساخت داخل به آن اشاره کرد، بحث خرید تضمینی بود: در امور کشاورزی، برای حمایت به سراغ خرید تضمینی می‌رویم. در نفت هم به ذهنم رسید که می‌توانیم برای حمایت از سازندگان داخلی که کالا‌های اصلی مورد نیاز صنعت نفت را تولید می‌کنند، همین رویکرد را دنبال کنیم و این کار ان‌شاالله انجام خواهد شد.

اگر قیمت بنزین تغییر نمی‌کرد، بی‌شک باید واردکننده می‌شدیم

زنگنه با اشاره به اینکه آخرین رقم میانگین مصرف روزانه بنزین کشور 75 تا 76 میلیون لیتر است، افزود: پول حاصل از صادرات بنزین به حساب هدفمندی واریز می‌شود و مبلغی به وزارت نفت تعلق نمی‌گیرد مگر همان 14.5 درصدی که اگر از آن به ما بدهند.

وی با بیان اینکه در صادرات بنزین مشکلی نداریم و به خوبی هم صادر می‌شود، گفت: البته اصل بر این بوده که نخست ذخایر داخلی را پر کنیم تا کشور دچار کمبود نشود، این اقدام برای گازوئیل، بنزین و ال‌پی‌جی هم انجام می‌شود.

افزایش دوباره مصرف بنزین محتمل است

وزیر نفت درباره اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین به وضع صادرات آن کمک کرد، اظهار کرد: بله. مصرف بنزین کل کشور حدود 20 میلیون لیتر کاهش یافت، البته نمی‌توان گفت که تا ابد این روند کاهش باقی می‌ماند، زیرا پس از مدتی دوباره مردم به قیمت عادت می‌کنند و مصرف افزایش می‌یابد؛ افت اولیه مصرف بنزین مانند یک شوک ابتدایی است و امکان دارد دوباره افزایش یابد.

زنگنه ادامه داد: به هر حال این سهمیه‌بندی سبب کاهش مصرف و در عین حال به تعویق افتادن تراز منفی برای چند سال شد، زیرا اگر قیمت بنزین تغییر داده نمی‌شد بی‌شک در سال 1400 باید بنزین وارد می‌کردیم، اما اکنون ایران بزرگترین صادرکننده بنزین میان کشور‌های عضو اوپک است.

دیگر نمی‌توان پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس ساخت

وی با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توان پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس ساخت، گفت: به دلیل اینکه میعانات گازی مازاد دیگری نداریم؛ در بلندمدت روزانه حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید خواهیم داشت، هم‌اکنون روزانه به‌طور میانگین 430 هزار بشکه آن برای خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصرف می‌شود، امیداریم این رقم تا چند ماه آینده افزایش یابد.

وزیر نفت افزود: حدود 130 هزار بشکه از میعانات گازی تولیدی هم به خوراک پتروشیمی‌ها اختصاص داده می‌شود و نزدیک به روزانه 400 هزار بشکه نیز برای تامین خوراک طرح فراگیر پالایشی سیراف در نظر گرفته شده است و حدود 80 هزار بشکه میعانات گازی شیرین به پالایشگاه‌های داخلی عرضه می‌شود، بنابراین میعانات گازی زیادی برای احداث دوباره پالایشگاه میعانات گازی وجود ندارد.

برداشت از پارس جنوبی رو به افت است

زنگنه گفت: آینده برداشت از میدان گازی پارس جنوبی نیز از این به بعد رو به افت خواهد بود، ما اکنون با سرعت بالا در حال تخلیه این میدان هستیم؛ پارس جنوبی دیگر تمام و سقف میعانات گازی هم همین مقدار است.

وی درباره استفاده از فناوری جی‌تی‌ال برای تولید بنزین از گاز گفت: استفاده از این فناوری تقریبا در دنیا رو به پایان است، زیرا طرحی بسیار گران و غیراقتصادی است و قطر هم که می‌خواست پایتخت جی‌تی‌ال دنیا شود پس از احداث تنها یک یا دو واحد سرانجام این فناوری را رها کرد.

بهینه‌سازی پالایشگاه‌های نفت موجود در اولویت است

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امکان افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاه‌های میعانات گازی وجود ندارد، ادامه داد: امکان توسعه پالایشگاه‌های نفت خام وجود دارد، نخست باید پالایشگاه‌های موجود را بهینه‌سازی کنیم و ترکیب کمیت محصولات آن را تغییر دهیم به آن معنا که فرآورده‌های میان‌تقطیر و سبک بیشتری تولید شود و مازوت کمتری تولید کنیم، کیفیت فرآورده‌ها را هم باید بالا ببریم.

زنگنه با اشاره به اینکه به‌تازگی قانونی برای احداث پتروپالایشگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، افزود: آیین‌نامه‌ها و اطلاعات آن در تارنمای وزارت نفت بارگذاری شده است و متقاضیان می‌توانند تا 17 اسفندماه 98 درخواست اولیه خود را اعلام کنند. تسهیلات خوبی برای این پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که امیدوارم در این موضوع به خوبی کار شود.

خودرو در ایران عمر استفاده ندارد

وی اظهار کرد: ریشه مشکل مصرف سوخت را تنها نباید در پالایشگاه‌ها جست‌وجو کرد، بلکه بخش عمده آن را باید در سامانه حمل‌ونقل و کارخانه‌های ساخت خودرو دید، این دو عامل باید با هم لحاظ شود، همچنین نباید با هر استانداردی خودرو تولید شود، تولید خودرو در کشور عمر ندارد؛ انسان عمر دارد، اما خودرو در ایران عمر ندارد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه بنزین یورو 4 یا بنزین یورو 5 تأثیری در بحث مصرف سوخت خودرو ندارد و تأثیر آن در آلودگی هواست، اظهار کرد: سالانه چند خودرو در کشور ساخته می‌شود که به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 5 تا 6 لیتر سوخت مصرف کند؟ سرانجام این موضوع باید استانداردسازی و اجباری شود، استانداردسازی مصرف سوخت در خودرو‌های نیمه‌سنگین، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها باید اجرا شود.

مهر تایید سازمان حفاظت محیط زیست بر کیفیت سوخت

وی در پاسخ به اینکه در بحث آلودگی هوا مشکل از کیفیت بنزین است یا خودرو گفت: کیفیت بنزین و گازوئیل توزیعی در شهر‌های بزرگ کیفیت مناسب دارد که این را سازمان محیط زیست هم بار‌ها اذعان و اعلام کرده است و یه‌تازگی هم آقای کلانتری اعلام کرده است اگر سوختی که سال 92 در کشور توزیع می‌شد هم اکنون تداوم داشت دیگر هیچکدام از شهر‌ها قابل زندگی کردن نبود.

زنگنه با اشاره به اینکه گازرسانی به نیروگاه‌ها و خانه‌ها هم حرکت بزرگی برای کمک به بهبود کیفیت هواست، تصریح کرد:، اما هر شهری دارای ظرفیت خود پالایندگی است و نمی‌شود در یک شهر معادل ده‌ها میلیون خودرو داشته باشیم؛ گفته می‌شود موتور‌های کاربراتوری چند برابر خودروی سمند آلودگی ایجاد می‌کنند، بنابراین تهران ظرفیت خود پالایندگی این همه خودرو را ندارد که به آن این حجم از آلودگی تزریق شود. باید خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها را استانداردسازی کنیم، بنده در این باره بر استفاده از گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) که اقتصادی است و تأثیر بسیاری هم بر کاهش آلایندگی دارد، تاکید دارم.

وزیر نفت گفت: در تهران و شهر‌های بزرگ قدری هم آلاینده‌های ساکن داریم که باید با آن برخورد شود.

تغییری در طرح سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا سهیمه‌بندی بنزین قرار است تغییری کند و سهمیه به جای خودرو به شخص تعلق گیرد یا اینکه آیا برای عید نیز سهمیه‌ای برای سفر‌های نوروزی اعلام می‌شود، گفت: ما پیشنهادی برای تغییر سهمیه‌بندی در دست نداریم، تصمیم‌گیری برای مواردی که در برنامه‌ریزی اولیه سهمیه‌بندی در نظر گرفته نشده است، از سوی کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، انجام می‌شود؛ برای نمونه قرار شد برای تاکسی‌های اینترنتی سهمیه در نظر گرفته شود که انجام شد، اما اکنون دستور کار جدیدی وجود ندارد.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا طبق قانون برنامه ششم توسعه و قانون‌های متعدد دیگر، فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی در بورس انرژی انجام نمی‌شود، افزود: چنین قانونی وجود ندارد.

خبر‌های خوش برای پیمانکاران

زنگنه درباره طبقه‌بندی مشاغل پیمانکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم گفت: حدود یک سال است که همکاران بنده روی شرایط قراردادی نیروی‌های ارکان ثالث نفت کار کردند که به‌زودی خبر‌های خوبی در این باره اعلام می‌شود، این کار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشاور انجام شده است و امیدوارم تا پایان سال بخشی از آن اعلام شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای نیرو‌های قرارداد موقت صنعت نفت هم در یک سال گذشته از نظر پرداخت‌ها و تسهیلات به‌ویژه تسهیلات درمانی، تغییراتی رخ داد، گفت: تا حدودی رقم را بالا برده‌ایم، نمی‌گوییم شرایط خیلی خوب، اما تا جایی که مقدوراتمان بود در حقوق آن‌ها تغییرات مثبتی اعمال کردیم، زیرا همانطور که شما گفتید اکنون ما صورتمان را با سیلی سرخ می‌کنیم.

برنامه‌های جلوگیری از قاچاق سوخت

وزیر نفت درباره مدیریت مصرف گازوئیل و برنامه‌های جلوگیری از قاچاق و استفاده بهینه در حمل‌ونقل بین شهری هم گفت: بالاترین حجم قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است، بنزین هم قاچاق می‌شود، اما مقدار آن کم است، زیرا خطرش زیاد است، مقدار قاچاق نفت کوره هم اندک است، ال‌پی‌جی هم قاچاق نمی‌شود.

زنگنه ادامه داد: طرح نصب دستگاه جی‌پی‌اس روی خودرو‌های عمومی برای بررسی پیمایش آن‌ها دو هفته پیش در شورای اقتصاد تصویب شد، هم‌اکنون براساس پیمایش بارنامه صادر می‌شود، اما براساس طرح جدید، کیلومتر محاسبه می‌شود و بر مبنای نوع، سال ساخت، ظرفیت موتور خودرو و حتی اینکه آیا خودرو حامل بار است، به آن سوخت تعلق می‌گیرد، این طرح پیمایشی به‌زودی آغاز می‌شود.


وی با اشاره به اینکه خودرو‌های درون‌شهری هنوز بارنامه ندارند، اظهار کرد: برای این خودرو‌ها یک باربرگ تهیه شده است، اما زمان‌بر است که باید رویه اصلاح شود؛ با اجرای این طرح دیگر راه قاچاق از این طریق بسته می‌شود، اما برای حل موضوع قاچاق باید جلو این کار در مقصد گرفته شود؛ برای نمونه زمانی که صادرات رسمی زمینی ما آغاز شد، قاچاق کاهش یافت. افغانستان یکی از محل‌های پذیرش قاچاق بود که پس از صادرات از طریق بورس به میزان کافی، قاچاق به شدت کاهش یافت بنابراین این کار باید تداوم داشته باشد.

وزیر نفت با بیان این مطلب که مقداری قاچاق هم به اسم حلال‌های مختلف از طریق گمرک انجام می‌شد، تصریح کرد: با همکاری ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز سامانه‌ای به نام ثبت الکترونیک معاملات نفتی طراحی و تکمیل شد، از این رو هر کسی برای صادرات باید منشأ کالای صادراتی خود را مشخص کند.

زنگنه با اشاره به نشست خود با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: آنان نیز بر تکمیل این زنجیره تأکید داشتند تا کسب و کارشان رونق گیرد، کسب و کار آنان نیز هم‌اکنون دچار مشکل است.

زنگنه برقدار کردن چاه‌های کشاورزی را هم یکی از عوامل اثرگذار بر کاهش قاچاق سوخت برشمرد و البته یادآور شد که به نظر بنده چاه‌های کشاورزی منشأ قاچاق نیست.

توزیع روزانه 6 هزار تن ال‌پی‌جی در کشور

وزیر نفت درباره مصرف گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور گفت: هم‌اکنون بعضی از خودرو‌ها از ال‌پی‌جی به‌صورت غیراستاندارد به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: چندی پیش بحث‌هایی مبنی بر کمبود ال‌پی‌جی مطرح شده بود، اما باید یادآور شد که مقدار توزیع این سوخت کم نشده است و همه ال‌پی‌جی تولیدی، داخل کشور توزیع می‌شود؛ بخش زیادی از کپسول‌های ال‌پی‌جی در خودرو‌ها با کیت‌های غیراستاندارد به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود، زیرا نسبت به بنزین ارزانتر است.

وی ادامه داد: ال‌پی‌جی تولیدی در کشور برای مصرف سوخت خودرو نیست، بلکه باید برای پخت‌وپز خانوار‌های فاقد گاز طبیعی که 2 میلیون هم بیشتر نیستند، مصرف شود. بر این اساس مصرف ماهانه این خانوار‌ها 6 هزار تن خواهد بود، در حالی که ما روزانه 6 هزار تن ال‌پی‌جی در کل کشور توزیع می‌کنیم.

سی‌ان‌جی؛ سوخت بومی

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا به سمت افزایش مصرف ال‌پی جی گام بر نمی‌داریم، ادامه داد: به نظر بنده سوخت طبیعی بومی ما گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) است که استفاده از آن به نفع اقتصاد ملی ماست.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه طرح پتروپالایشی ابلاغ شده است، اظهار کرد: شرایط این طرح اعلام شده است از این رو متقاضیان می‌توانند تا 17 اسفندماه تقاضای خود را به صورت کتبی اعلام کنند و تا آخر اردیبهشت سال آینده هم پیشنهاد خود را با فرمت اعلام شده ارائه دهند.

وزیر نفت ادامه داد: ما طی 60 روز تقاضا‌های ارائه شده را بررسی می‌کنیم، عامل محدودکننده ما توانایی صندوق توسعه ملی است، باید دید این صندوق چه مقدار توانایی تنفس خوراک برای پرداخت دلاری دارد، حال طبق آیین‌نامه باید در هیئت امنای صندوق هم تصویب شود.

زنگنه گفت: ساخت این طرح‌ها از منابع مردم خواهد بود، اما پس از تکمیل دوران ساخت، قانون‌گذار اعلام کرده است که براساس پولی که سرمایه‌گذاری می‌شود، هزینه خوراک از سرمایه‌گذار گرفته نشود، بنابراین از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا واحد‌های پتروپالایشی با ظرفیت‌های داخلی ساخته می‌شود یا خیر، تصریح کرد: هم‌اکنون شما با مراجعه به هر کارخانه‌ای می‌بینید برای تهیه تجهیزات از شما ارز می‌خواهند، زیرا مواد اولیه ندارند بنابراین به دلیل مشکلات ارزی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، از این‌رو باید برای به سرانجام رساندن چنین طرح‌هایی شامل تامین مواد اولیه و تهیه قطعات یدکی مورد نیازشان، حدود 50 تا 60 درصد ارز به آن‌ها ارائه داد.

یک تن قیر رایگان هم به کسی داده نمی‌شود

وزیر نفت درباره گنجاندن توزیع قیر رایگان در بودجه سال 99 معادل 4 میلیون تن اظهار کرد: دولت مخالف این موضوع بوده، اما من این را صریح بگویم این موردی که نوشته شده است اگر تصویب هم شود یک تن قیر به کسی داده نخواهد شد.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه متنی که در بودجه نوشته شده است اگر شورای نگهبان هم تأیید کند خلاف قانون اساسی است، تصریح کرد: بودجه که براساس تناژ نوشته نمی‌شود؛ 4 میلیون تن یعنی چقدر؟ از کجا؟ نوشته‌اند از محل تسویه خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها پرداخت شود، اما باید گفت که ما بیش از خوراکی که به پالایشگاه‌ها می‌دهیم از آن‌ها فرآورده می‌گیریم یعنی در واقع پالایشگاه‌ها از ما طلب دارند و بدهکار نیستند، در نتیجه بنده را در چاله می‌اندازند، زیرا می‌گویند قیر رایگان عرضه کنید، در حالی که ما می‌گوییم طلبی از پالایشگاه‌ها نداریم که بابت آن قیر از آن‌ها بگیریم.


وی با اشاره به اینکه دولت موافق بود درباره این موضوع هزینه کند، گفت: کشور باید اداره شود، پرسش من این است که حقوق معلمان را باید پرداخت کرد یا قیر رایگان را؟ بین این دو شما کدام را انتخاب می‌کنید؟