مسعود بختیاری، نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» بیان داشت: بخشی از ماهی مورد نیاز برای تولید تن ماهی از خارج از کشور تأمین می شود، در کل حدود 200 هزار تن، ماهی نیاز است که از این نیاز حدود 50 هزار تن از خارج از کشور تأمین می شود، اما در حال حاضر به خصوص از نیمه دوم سال 97 تا حدی شرایط تغییر کرد.

وی ادامه داد: ما در سال 1397 پیگیر تخصیص ارز دولتی برای واردات تن ماهی بودیم، و توانستیم در نهایت ارز دولتی را بگیریم و واردات انجام دهیم، لذا بازار کنترل شد و اجازه نداد که صید داخل افزایش بی رویه قیمت داشته باشد.

نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: ماهی 80 درصد قیمت تمام شده کنسرو را به خود اختصاص می دهد، مشکلاتی که پس از تحریم ها ایجاد شد و تعلق نگرفتن ارز دولتی برای واردات ماهی مشکلات عدیده در امر واردات تون ماهیان( ماهیانی که برای کنسرو نیاز است) به وجود آمد و در نهایت ظرف 4، 5 روز بر روی هر کیلوی ماهی کنسرو حدود 4 هزار تومان افزایش قیمت را شاهد بودیم.

وی افزود: اسفند ماه سال گذشته ماهی حدود 11 هزار تومان بود اما الان با افزایش بیش از صد در صدی به 21 هزار تومان رسیده است و همین منجر به به هم ریختگی بازار تن ماهی شده است.

بختیاری تأکید کرد: یکی از مشکلات جدی ما این است که کالای ما مشمول قیمت گذاری است و سازمان حمایت بر روی آن نظارت دارد، اما بر روی ماهی که مواد اولیه ما است هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و باید حتما در این مورد هم تمهیداتی اندیشیده شود.

وی با بیان این مطلب که در این مدت دلال ها هم وارد این بازار شده بودند و باعث به هم ریختگی بیشتر اوضاع می شدند، گفت: در این چند روز با صیادان جلسات زیادی با محوریت سازمان شیلات ایران تشکیل شد و جامعه صیادی این قول را دادند که قیمت ماهی هوور روی 18 هزار تومان و ماهی گیدر روی 19 هزار تومان باقی بماند، اگر این اتفاق صورت بگیرد بازار از این آشفتگی در می آید و قیمت بر روی 14 تا 15 هزار تومان ثابت خواهد ماند و بالاتر نمی رود.

بهزاد رفیعی