«نود اقتصادی»: داود سوری استاد اقتصاد دانشگاه شریف گفت مدتی است به این نتیجه رسیده‌ام که بحث دولت روحانی چه انجام دهد و چه انجام ندهد را کنار بگذاریم و از این دولت نباید زیاد انتظار داشته باشیم، اما لطفی که دولت آقای روحانی می‌تواند به آینده اقتصاد ایران کند، این است که بحثها و چارچوبهای علمی را که در اقتصاد مطرح شده بود از بین نبرد و اجازه بدهد حداقل شکل بگیرد، شاید در دوره بعد و رئیس جمهور بعدی حالا هر کسی که می‌خواهد باشد، با یک فلسفه و چارچوب مشخص حالا از هر زاویه‌ای که می‌خواهد به اقتصاد کشور نگاه کند، حداقل یک سازگاری بین آن نظریات پیش بیاید و بتواند از آن استفاده کند، تا حداقل ریاست جمهور آتی بتواند تغییری ایجاد کند.

وی افزود: اینکه شما بخواهید ریشه یک علم را بزنید آن هم با خندیدین در پشت بلندگو و یک طرفه شایسته نیست و بهتر است که حالا ایشان اگر نظرشان هم عوض شده و می‌خواهد از زاویه دیگر به قضیه نگاه کند، خیلی شایسته تر به قضیه نگاه کند و سعی نکند علمی را که فارغ از دیدگاه ایشان نتایجی برای سایر مردم جهان داشته برای آینده کشور تضعیف کند.

سوری گفت: آقای احمدی‌نژاد که سازمان برنامه را منحل کرد، چون آزادی عمل بسیاری را می‌خواست این کار را کرد، شاید باور اشتباهی داشتند که می‌خواستند سریع کار کنند و فکر می‌کردند سازمان برنامه مانع ایجاد می‌کند و یک باور غلطی بود که ایشان داشتند و شاید در انتهای دوره کاری خود هم به این رسیدند که آن بی‌نظمی‌ها به دلیل نبود آن سازمان بود. حالا ممکن است انتقاداتی به عملکرد آن سازمان وجود داشت اما دیدی که آقای روحانی دارند متفاوت‌تر از آن باور آقای احمدی‌نژاد است. آن باور را من صادقانه‌تر می‌دانم. باور احمدی‌نژاد ممکن بود غلط باشد اما صادقانه‌تر به نظر می‌رسید.

احسان ابهری