محمد عرب، رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» با ابراز نگرانی از وضعیت تولید کفش در کشور بیان داشت: حدود 500 هزار نفر در حوزه صنعت تولید کفش و فروش این کالا اشتغال دارند اما متأسفانه با سیاست‌های یک شبِ دولت ریزش‌های زیادی داشته‌ایم.

وی افزود: بسته شدن گمرک باعث شد تا یک ماه کاری در تابستان را از دست بدهیم و این در حالی است که تیر و مرداد، ماه‌هایی هستند که بیشترین تولید باید صورت بگیرد.

عرب تأکید کرد: با وجود باز شدن گمرک اما همچنان کمبود مواد اولیه و گرانی این مواد مشکلات زیادی را برای تولیدکننده به وجود آورده است. پیخ و خم‌های زیادی که در ورود کالا ایجاد شده است باعث شده تا 50 روز طول بکشد تا مواد اولیه به دستمان برسد.

وی اظهار داشت: مواد اولیه مانند چسب و نخ به دلیل گرانی دلار گرانتر شده، گرانی این مواد هم، قیمت کفش را حدود 15 تا 20 درصد بالاتر برده است. عرب تصریح کرد: هفته گذشته مواد پتروشیمی حدود 70 درصد در بورس گرانتر شد، بنابراین افزایش قیمت کفش ظرف های ماه آینده نباید چیز عجیبی باشد.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: متأسفانه پتروشیمی‌ها یا مواد اولیه را تحویل نمی دهند و یا قطره چکان تحویل می دهند، مثلا پتروشیمی کارون فروش MDI را در بورس انجام داده اما الان 3 هفته است که نتوانسته این ماده را تحویل دهد و باعث التهاب بازار شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل انبوه کالا هیچ گونه کمبودی در کفش نداریم اما تمامی مشکلات دست بر دست هم داده تا صنعت کفش ایران را با مشکل مواجه کند بنابراین بسیاری از کارخانه‌ها مانند کارخانه هایی در قم، تبریز، مشهد و اصفهان تعطیل شده اند.

امین اله فتحی