«نود اقتصادی»- مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است که ایران قراردادی با شرکت‌های بزرگ حمل و نقل دریایی، "مائرسک لاین" و "ام اس سی" ندارد و افزوده که خطوط دریایی کماکان به بنادر ایران تردد می‌کنند.

گفته می‌شود در حال حاضر ۱۷ خط بزرگ کانتینری خارجی به طور مستقیم و هفتگی به بنادر ایران تردد می‌کنند.

رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت که به دنبال تصمیم آمریکا دایر برخروج از توافق هسته‌ای با ایران و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه تهران، دو شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی، "مائرسک لاین" و "ام اس سی"،درقراردادهای خود با ایران تجدید نظر می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه هفته گذشته، رسماً خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و به دولت خود دستور داد تا در موعد مقرر تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا بگذارد.

تحریم‌هایی که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، به تدریج ودردو دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بار دیگر برقرار خواهند شد.

محمد راستاد در گفتگو با «نود اقتصادی» با بیان اینکه خطوط دریایی زیادی به بنادر ایران تردد می‌کنند، اظهار کرده که اگر یک یا دو خط دریایی به بنادر ایران تردد نکنند، تهدیدی برای صنعت حمل ونقل دریایی ایران محسوب نمی‌شود.

وی در عین حال، یادآور شده است که در جریان تصمیمات و اطلاعیه اخیر شرکت‌های دریایی،"مائرسک لاین" و "ام اس سی"، قرار ندارد و تا اکنون هم موردی به سازمان متبوع او انعکاس نیافته است.

معاون وزیرراه وشهرسازی تصریح کرده که همچنان همه خطوط دریایی به بنادر ایران تردد می کنند و کماکان این ترددها برقرار است.

شرکت ام اس سی که دفتر مرکزی آن در سوئیس است، روز جمعه دربیانیه‌ای گفت که «در حال بررسی و تجدید نظر در خدمات، عملیات و مناسبات تجاری است تا هر گونه تأثیر زمان‌بندی را که دولت آمریکا اعلام کرده، مشخص کند.

رویترز مدعی شده که "ام اس سی" پذیرش سفارش برای حمل برخی از محموله‌ها را که ممکن است تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرند، متوقف کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در هفته جاری اعلام کرد که واشینگتن در مورد هر گونه فروش، انتقال و حمل و نقل مستقیم و یا غیرمستقیم سرب سیاه و فلزات خام یا نیمه پالایش شده از جمله آلومینیوم، فولاد، ذغال سنگ و نرم‌افزار تولیدات صنعتی به ایران و یا از ایران به خارج تحریم اعمال خواهد کرد.

دراین راستا، شرکت دانمارکی مائرسک لاین نیز نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفته که پذیرش سفارش حمل و نقل محموله‌هایی را که در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا قید شده، متوقف کرده است.

این شرکت در بیانیه خود تصریح کرده که «حضور ما در ایران محدود است. ما رویدادها را در آینده در نظر گرفته و تأثیر آن روی فعالیت‌های شرکت را ارزیابی خواهیم کرد».

برآورد ها حاکی از این است که تجارت دریابرد درجهان در سالجاری میلادی به ١١ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تن خواهد رسید که سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حملو نقل دریایی آن  نیم درصداست.