محمد هادی زاهدی‌وفا با اشاره به نامگذاری سال 1390 به‌عنوان سال "جهاد اقتصادی" و فرمایشات مقام معظم رهبری در پرورش نیروی انسانی با انگیزه و متخصص گفت: دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور در حوزه‌ علوم انسانی و اسلامی از مدت‌ها قبل گام‌های مهمی در این مسیر برداشته و به نوعی آغازگر این وظیفه خطیر در میان دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود.
به گزارش «نسیم» به نقل از «نفت‏نیوز»، وی افزود: طراحی و پیشنهاد برنامه‌ درسی و سرفصل‏های دروس چندین رشته علوم انسانی مرتبط با صنعت نفت و گاز و انرژی از سال 1384 در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز شد و با وجود مشکلات متعدد اجرایی و اداری با پیگیری‌های صورت گرفته برخی از این رشته‌های جدید و سرفصل‏های درسی آن‏ها به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و مجوزهای لازم جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مربوطه در این دانشگاه نیز صادر شد و پیگیری‌ها در خصوص رشته‌های باقیمانده نیز ادامه دارد.
وی اهم اقدامات این دانشگاه در خصوص طراحی، تصویب و اجرای رشته‌های علمی متناسب با نیازهای صنعت نفت کشور را به این شرح بیان کرد:

رشته اقتصاد نفت و گاز
برنامه درسی این رشته در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال‌های 1385 و 1386 طراحی و ارائه شد و در نهایت مورد تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری قرار گرفت.

رشته حقوق نفت و گاز
برنامه درسی این رشته در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال‌های 1385 و 1386 طراحی و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد و هم اکنون در شورای عالی برنامه‌ریزی این وزارتخانه در دست بررسی و تصویب می‌باشد.

رشته مدیریت قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز
برنامه درسی این رشته به عنوان یک دوره دانشگاهی بین‌رشته‌ای مرکب از مباحث فنی، اقتصادی، حقوقی و مدیریتی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال‌های 1385 و 1386 طراحی شد و در نهایت برنامه دکتری این رشته مورد تصویب وزارت علوم قرار گرفت و اولین دوره آن نیز در این دانشگاه در حال برگزاری است. کار بررسی و تصویب برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی ارشد هنوز در پیچ و خم اداری وزارت علوم است.

رشته مدیریت دولتی گرایش سیاست‌گذاری بخش انرژی
برنامه درسی این رشته در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم اکنون در دست طراحی می‌باشد و به زودی برای تصویب وزارت علوم ارسال خواهد شد. طراحی رشته‌های دیگری همچون مدیریت مالی ، مدیریت صنعتی و اقتصاد سیاسی نفت و گاز توسط دانشگاه امام صادق (ع) شروع شده است.
زاهدی‌وفا همچنین در تبیین موانع تحقق منویات مقام معظم رهبری افزود: با وجود اقداماتی که دانشگاه امام صادق (ع) در این راستا انجام داده است به نظر می‌رسد هنوز تا تحقق منویات مقام معظم رهبری راه زیادی باقیمانده چرا که با وجود اندک تلاش‏های صورت گرفته در این دانشگاه که منجر به طراحی چندین رشته جدید دانشگاهی و ارائه سرفصل‏های درسی مربوط به آن‏ها شده است، متأسفانه باید گفت یکی از مهمترین موانع بر سر راه تصویب و راه‌اندازی چنین دوره‌هایی، ساختار بوروکراتیک و غیرپویای حاکم بر دستگاه‏های اجرایی ذیربط است.
وی افزود: چنین رشته‌هایی سال‌ها است در دانشگاه‌های جهان راه‌اندازی شده و پذیرش دانشجو در این رشته‌ها به منزله تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص برای صنایع استراتژیکی چون نفت و گاز قلمداد می‌شود، در کشوری مانند ایران که صنعت نفت و گاز شاهرگ اصلی حیات اقتصادی آن را تشکیل می‌دهد، متاسفانه به این موضوع مهم توجهی نشده و حداقل 3 تا 4 سال طول می‌کشد تا با مفاهیم اولیه در این خصوص دستگاه‏های ذیربط آشنا شوند.
زاهدی وفا در ادامه گفت: از سوی دیگر وزارت نفت و نهادهای تابعه آن نیز که علی‌القاعده باید عهده‌دار وظیفه پشتیبانی و حمایت مالی از تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود در تمامی زمینه‌ها باشند، از رشته‌های علوم انسانی مرتبط با صنعت نفت و گاز و انرژی غافل مانده و جز در موارد معدود سرمایه‌گذاری چندانی در این خصوص به عمل نیاورده‌ و در روند گذشته، بدنه اداری و اجرایی صنعت نفت با چنین نوآوری‌هایی همواره بیگانه بوده است. در همین راستا به طور نمونه می‌توان به مشکلات و موانع در حمایت از برگزاری دوره دکتری مدیریت قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز می توان اشاره نمود که پس از 6 ماه جلسات مداوم و تأکید و پیگیری‌های همه‌ی ناصحان و دلسوزان صنعت، هنوز شکل اجرایی موثری به خود نگرفته است.
رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: در هر حال به نظر می‌رسد رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری حجت را بر تمامی مسئولین و دست‌اندرکاران امر در دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نفت و وزارت علوم تمام کرده و امید است در سالی که مزین به عنوان جهاد اقتصادی است، با همراهی تمامی دست‌اندرکاران امر، شاهد تصویب و برگزاری دوره‌های جدید و بین‌رشته‌ای در علوم انسانی متناسب با پیشرفت‌های روز دنیا و نیازهای صنعت نفت کشور باشیم.