«نود اقتصادی»- دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران گفته است که افزایش 200 درصدی هزینه جابجایی بار، توسط شرکت‌های کشتیرانی در دریای خزر، اتفاق عجیبی نیست!

چندی پیش، مدیر عامل یک شرکت تولید کننده فیبر به «نود اقتصادی» خبر داده که هزینه حمل و نقل ام دی اف از بنادر کشور روسیه به بنادر ایران در شمال کشور در یک بازه زمانی 6 ماهه، یعنی خرداد ماه تا اکنون، دستکم 90 درصد افزایش یافته و افزوده که کشتیرانی دریای خزر، عمده تمرکز ناوگان خود را تا تیرماه سال آینده به واردات انواع غلات و گندم اختصاص داده، در نتیجه شرکت‌های تولیدکننده ام دی اف برای واردات مواد اولیه اذیت می‌شوند.

در این راستا علی شریفی در گفتگو با «نود اقتصادی» افزود که هزینه جابجایی بار توسط  شبکه کشتیرانی در دریای خزر به زیر قیمت معمول رسیده و هزینه جاری شرکت‌های فعال در دریای خزر هم در نمی‌آید.

وی درباره علت افزایش قیمت جابجایی بار از بنادر روسیه به بنادر ایران در دریای خزر توسط شبکه کشتیرانی هم اظهار داشت که در زمان کاهش تقاضای جایجایی بار، نرخ جابجایی هم شکسته شده و  هر زمان که تقاضای جابجایی باراز روسیه افزایش یابد قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

دبیراتحادیه  مالکان کشتی  ایران تصریح کرده که هزینه جابجایی بار و حمل و نقل در بخش دریایی پایین آمده که حتی با افزایش 80 درصدی اخیر قیمت ها، باز هم جای افزایش قیمت داشته زیرا نرخ حمل و نقل در این بخش به شدت افت کرده بود.

وی، با بیان اینکه قیمت سوخت گازوئیل بانکرینگ در سال 94  از لیتری 800 تومان به لیتری 2400 تومان در سال جاری افزایش یافته، گفت که در حال حاضر حدود 40 درصد هزینه های  جانبی یک کشتی مربوط به تامین سوخت آن است.

به گفته شریفی، دردوسال اخیر، هزینه حمل و نقل افزایش نیافته حال آنکه بهای سوخت کشتیرانی  سه برابر افزایش یافته است.

وی، با گلایه گفت که در شرایط فعلی و با بازگشت قیمت جابجایی بار به حالت عادی، عده ای انگ فقدان نظارت برشبکه حمل و نقل دریایی زده که این کمال بی انصافی است.

دبیر اتحادیه  مالکان کشتی  ایران افزود که در 40 سال اخیر در هیچ دولتی توسعه صنعت حمل و نقل دریایی در اولویت نبوده و هیچ تسهیلاتی به سرمایه گذاران بخش حمل و نقل دریایی اختصاص  نمی یابد چون این صنعت دیربازده است.

وی خبر داد که در حال حاضر 50 فروند کشتی در بخش ایرانی دریای خزر به جابجایی بار مشغول بوده و ادامه داد که تعداد کل کشتی‌های فعال در دریای خزر و با پرچم‌های مختلف 200 فروند است.

شریفی گفت که در دریای خزر به دلیل تلاطم بالای دریا جابجایی مسافر فاقد توجیه اقصادی بوده و عمده جابجایی ها در این دریا مختص بار است.