«نود اقتصادی»:سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» با بیان اینکه آغاز عملیات مهار آتش توسط چینی ها ناشی از پیگیری رئیس جمهوری و وزرای دولت بوده است، گفت: چنانچه چینی ها عملیات اطفای آتش را جدی بگیرند، در مدت 2 تا 3 روز می توان آتش را خاموش کرد.

محسن بهرامی، درباره آخرین وضعیت مهار آتش نفتکش سانچی بیان داشت: به علت شرایط بد جوی، عملیات مهار آتش از ساعت 10 امروز صبح متوقف شده است.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» افزود: به گفته منابع محلی، منطقه عملیاتی طوفانی شده و بادهایی با شدت 30 گره دریایی می وزد که کار مهار آتش را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: از صبح امروز، عملیات مهار آتش با حضور 2 کشتی نفتخوار آغاز شده بود که از فاصله دور می توانستند آب و کف را در سطح کشتی پخش کنند.

بهرامی درباره ادعای مشارکت آمریکایی ها در مهار این آتش سوزی نیز گفت: تاکنون مورد جدیدی در این باره نشنیده ایم، پیش از این درخواستی از طرف یک شرکت آمریکایی مطرح شده بود، اما پس از بررسی مشخص شد که امکانات و تجهیزات مورد نیاز را در نزدیکی محل حادثه ندارند.

او اضافه کرد: اکنون کشتی های چینی مهار آتش را بر عهده دارند و کشتی های کره ای و ایرانی نیز در حال انجام عملیات جستجو در اطراف منطقه هستند.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره دعوت از شرکت های ژاپنی برای تسریع بخشیدن در عملیات مهار آتش نیز بیان داشت: قراردادی را با یک شرکت باتجربه ژاپنی امضا کرده ایم که بر اساس آن قرار است یک کشتی نفتخوار این شرکت، صبح فردا به محل حادثه وارد شود.

بهرامی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم که با ورود این کشتی ژاپنی، عملیات مهار آتش شتاب بگیرد.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره برخی اخبار مبنی بر طول کشیدن آتش سوزی نفتکش از 2 هفته تا یک ماه آینده نیز اظهار داشت: در صورتی که کاری برای مهار آتش انجام نداده و اجازه دهند که آتش به خودی خود و پس از پایان یافتن محموله میعانات گازی خاموش شود، 2 هفته تا یک ماه طول می کشد.

بهرامی تاکید کرد: اما اگر چینی ها عملیات اطفای آتش را جدی بگیرند، در مدت 2 تا سه روز می توان آتش را خاموش کرد.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» یادآور شد: البته باید یادآور شد که از وضعیت مخازن داخل آتش خبری در دست نبوده و مشخص نیست که آیا مخازن، سوراخ شده و محتویات آنها نشت کرده است یا خیر؟

وی گفت: چینی ها اکنون، وضعیت جوی و انفجار محدود در عرشه نفتکش را بهانه کرده و عملیات را متوقف کرده اند.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» اظهار داشت: ما تلاش کرده ایم که از راه های مختلف به چین برای تسریع بخشیدن در عملیات مهار آتش، اعمال فشار کنیم.

بهرامی خاطر نشان کرد: آغاز عملیات مهار آتش توسط چینی ها نیز ناشی از پیگیری رئیس جمهور محترم و وزرای دولت ایران بوده است.

وی گفت: البته ما با چینی ها درباره نحوه و زمان مهار آتش اختلاف نظر داریم، اما درباره سایر مسایل آنها همکاری خوبی با ما دارند.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» درباره آخرین اخبار از وضعیت سرنشینان نفتکش نیز اظهار داشت: مهم ترین ابهام در این حادثه، وضعیت سرنشینان کشتی است که هنوز پیشرفتی نداشته است.

وی افزود: اکنون کشتی های ایرانی، کره ای و سایر کشورها در عملیات جستجو در آبهای اطراف محل حادثه مشارکت دارند، اما هنوز نشانه ای یافت نشده است.

بهرامی ادامه داد: برای اطلاع از وضعیت سرنشینان باید منتظر مهار آتش بود تا نیروهای نجات بتوانند وارد نفتکش شوند.

وی درباره شناسایی پیکر یافت شده نیز گفت: به دلیل این که ظاهر جسد، سوخته و ظاهرا مدرکی نیز همراه وی نبوده، امکان شناسایی وجود ندارد.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» اضافه کرد: برای شناسایی هویت این جسد، باید از سایر روش ها مانند دی.ان.ای استفاده کرد.

نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی 96 و پس از تصادم یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد؛ عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 32 خدمه این کشتی همچنان ادامه دارد.