«نود اقتصادی»- مشاور وزیر نفت گفته است که تمامی بنزین‌های تحویلی به جایگاه‌های عرضه سوخت تهران از سال 92 تا اکنون بنزین یورو 4 بوده و آلودگی هوای تهران ناشی از افزایش کربن در هوا است.

عباس کاظمی در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرد که با تزریق بنزین یورو 5 به شبکه حمل و نقل شهری هم وضعیت آلودگی هوا همین طور خواهد بود، هرچند که ممکن است با کیفی تر شدن سوخت از میزان گوگرد موجود و ذرات معلق در هوا کاسته شود.

وی با بیان اینکه راه حل خلاصی یافتن کلانشهرها از آلودگی هوا به چندین عامل بستگی دارد که یکی از آنها، برقی کردن شبکه حمل ونقل عمومی شهری است، افزود که در تکمیل این چرخه، باید از ورود خودروهای شخصی به شبکه حمل و نقل شهری در طول زمستان ممانعت به عمل آورد تا مردم فقط از مترو استفاده کنند.

کاظمی ادامه داد که با واقعی ترشدن نرخ بنزین بخشی از سرمایه‌ها به سمت حمل و نقل عمومی از جمله مترو سوق پیدا می‌کند، زیرا هنگامی که قیمت بنزین پایین است هرکسی با خودروی شخصی در شهر تردد خواهد کرد.

معاون سابق وزیر نفت، بهای کنونی بنزین در کشور را بسیار پایین دانست زیرا به گفته او، اعمال سوبسید در زمینه انرژی مطلوب نبوده وبخشی از گرفتاری خراب شدن هوا مربوط به اعمال سوبسید انرژی است.

وی،بیان داشت که راه حل کاهش آلایندگی هوای پایتخت توقف توسعه جغرافیای شهرتهران و استفاده از انرژی برقی است و احتمال داد که  با برقی شدن کل شبکه حمل و نقل،هزینه های زندگی هم افزایش یابد اما فردی که تمایل به زندگی درپایتخت را دارد باید هزینه آن را بپردازد.

به گفته وی، با توجه به مصرف روزانه 81 میلیون لیتری  بنزین، اگر با همین حجم بنزین عود هم بسوزانند هوای تهران بازهم آلوده خواهد شد.

مشاور وزیرنفت،تصریح کرده است که در برنامه پنچم توسعه اقتصادی،هیچ اشاره ای به توزیع بنزین یورو 4 به شبکه حمل و نقل کلانشهرها نشده با این حال، بنزین یورو 4 به تمامی کلانشهرها ارسال می شود.

به گفته وی،تولید وتوزیع بنزین یورو 4 از شهریورماه سال 92 درکشورآغاز شده  با این حال در همان سال ها در خبری جعلی عنوان شد که بنزین یورو4 درپالایشگاه تهران تولید می شود حال آنکه آن خبر دروغ بودزیراپالایشگاه تهران هیچگاه بنزین یورو 4 تولید نکرده و می کند.

وی، اظهارداشت که روند مصرف بنزین درکشورفزونی یافته و با توجه به  افزایش تولید تعداد خودرو اما در حوزه تولید بنزین سرمایه گذاری لازم صورت نپذیرفته است.

کاظمی،وجود رانت در واردات بنزین را از اساس رد وتاکید کردکه نباید مدیران را خراب کرد بنابراین اگر رانت واردات بنزین وجود داشت چرا مدیران دولت قبلی، کاری برای مقابله با آن نکردند وتاکید کرد که متهم کردن دیگران یا از روی بی تقوایی بوده ویا از روی بی سوادی!.

به گفته کاظمی، برخی از جزییات خرید بنزین اطلاعی نداشته ،مسایل را سیاسی کرده و فقط  حرف های غیر کارشناسی در مود بنزین می زنند.

مشاور وزیر نفت با طرح این پرسش که مدیران  پالایشی در دولت های  قبلی در دوران مدیریت خویش چه کرده اند،خود پاسخ داد که درست نیست تا زمانی که مدیران بر سرکار هستند هرکاری که دلشان  خواست انجام دهند و بعد از رفتن ازآن مسئولیت،به یک اپوزیسیون تبدیل شوندکه این امر بر مدار تقوا نیست.

به گفته وی دولت قبل در زمینه تولید بنزین خوب عمل نکرد که در نتیجه اکنون کشور مجبور به واردات بنزین است.

کاظمی اقدام دولت یازدهم در قطع استفاده از ریفرمیت و جلوگیری از تزریق آن به شبکه حمل و نقل را اقدامی درست دانست و توضیح داد که در ریفورمیت مصرفی 10 درصد بنزن وجود داشت که این بنزین افراد را کور کرده و یا حتی می کشت.

وابستگی شدید ایران به واردات بنزین و نقش کلیدی آن در تأمین نیاز کشور سبب شد تا آمریکا در تیرماه 89، تحریم فروش بنزین به ایران را مصوب  و اجرایی کند.

مسئولین وقت برای خنثی سازی این سیاست کشورهای غربی، تأمین بنزین اکتان‌افزا را با همکاری پتروشیمی‌های کشور کلید زدند،به طوری که مقدار بنزین تولیدی شرکت‌های پتروشیمی در آن دوره زمانی به حدود 15 تا 20 میلیون لیتر در روز رسید.

بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها یا در واقع مواد اکتان افزا، همان بنزین ریفرمیت است و در شرکت‌های پتروشیمی آروماتیکی نوری (برزویه)، بندر امام(ره) و بوعلی سینا، تولید می‌شود.

کاظمی، در عین حال ادامه داد که  استفاده از ریفرمیت در آن دوران را محکوم نمی کند چون کشور در آن شرایط تحریم بوده و شرایط خاصی داشت.

معاون سابق وزیر نفت،جلوگیری از استفاده از ریفرمیت بجای بنزین در ابتدای دولت یازدهم را  اقدامی درست و بجا برشمرد و اذعان داشت که برخی دوستان دولت قبل، این مشکلات و خطرات استفاده از ریفرمیت را می دانند اما بی تقوایی می کنند حال آنکه ریفرمیت عمر مردم را کم می کرد.

وی، با بیان اینکه درچارسال اخیر،کیفیت بنزین تولیدی درکشور بهتر شده است،گفت که درایران بنزین یورو 5 تولید نمی شود و بنزین یوروی 5 ستاره خلیج فارس همان بنزین یورو 4 است.

شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی وابسته به وزارت نفت، 12 آذرماه سالجاری از تحویل نخستین محموله بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس با مشخصات استاندارد یورو۵ به میزان ۱۷ میلیون لیتر،به انبار شهیدرجائی بندرعباس خبرداده و در 18 آذرماه ، یعنی  چند رو بعد هم از تحویل دومین محموله بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج فارس سخن گفته اما اشاره ای به رقم بنزین تحویلی نکرده است.

مشاور وزیر نفت تاکید کرده که ایران تا 20 سال آینده هم توان تولید بنزین یورو 5 را ندارد زیرا پالایشگاه‌های طراحی شده در کشور، فقط بنزین یورو 4 تولید می کنند هرچند که فاصله کیفی بنزین یورو 4 و5 اندک است.

کاظمی،مصرف روزانه فعلی بنزین را  81 و تولید بنزین کشور را هم  71 میلیون لیتر دانسته و گفته که کشور چاره ای جز واردات بنزین ندارد و ادامه داد که پیش بینی‌های وزارت نفت از میزان افزایش ناگهانی مصرف بنزین عقب افتاده است.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با اشاره احتمال افزایش قیمت بنزین به رقم 1500 تومان به «نود اقتصادی» گفت که حتی در صورت افزایش قیمت بنزین به رقم مذکور، باز هم این قیمت از رقم فوب خلیج فارس بالاتر نمی‌رود زیرا بهای بنزین تمام شده برای دولت در شرایط فعلی حدود 3 هزار تومان است.

معاون سابق وزیرنفت، ظرفیت ایجاد شده سی ان جی کشور در شرایط فعلی را 40 میلیون متر مکعب ذکر کرد و توضیح داد که در شرایط فعلی، نیمی از ظرفیت مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت مورد استفاده قرارگرفتن نیم دیگر این ظرفیت، نه تنها مصرف بنزین در کشور کاهش خواهد یافت بلکه هوای تهران هم پاکیزه تر خواهد شد.

مشاور وزیر نفت تاکید کرده که سی ان جی آلایندگی بنزین را نداشته حال آنکه بهترین بنزین که همان یورو 5 بوده هم یکسری مشکلات آلایندگی را داراست.