به گزارش «نود اقتصادی»، علیرضا شجاعی، معاون وزیر اسبق صنعت با بیان اینکه روش آماردهی گمرک درباره تجارت خارجی همه‌جانبه و علمی نیست گفت: من نسبت به نوع بیان آمارهای گمرک انتقاد دارم و معتقدم آمارهای اعلام شده گمراه‌کننده است. آنجا که ما حجم تجارت‌مان پایین آمده بود به آن اشاره نمیکنند ولی حالا که حجم تجارت به دلیل افزایش واردات بالا رفته خیلی آن را برجسته میکنند. یا آن برهه که تراز تجاری مثبت بود خیلی پررنگش می‌کردند ولی نمی‌گفتند چرا ترکیب تراز تجاری ما مثبت شده است! حالا که منفی شده سکوت کرده اند!

وی ادامه داد: در آمار 8 ماهه نخست تجارت خارجی امسال آمده، 8 درصد رشد تجارت خارجی داشته‌ایم ولی عنوان نمی‌شود که این رشد خارجی ما ناشی از افزایش واردات بوده نه رشد صادرات!
وی افزود: اگر می‌خواهید بفهمید از رکود خارج شده‌ایم یا نه باید به صادرات نگاه کنیم و ببینیم صادرات رشد کرده یا نه؟ وقتی صادرات منفی باشد اثرش را در حوزه تولیدی کشور خواهد گذاشت
شجاعی ادامه داد: ملاقات‌ها و دیدارها و هیات‌های تجاری در کشور ما بیشتر برای شناسایی کشور ما برای واردات بود؛ یعنی خیلی از ملاقات‌ها مبتنی‌بر واردات بود نه صادرات. به همین سبب است که شما نتیجه این همه ملاقات با نمایندگان تجاری کشورهای مختلف را که دوستان گزارش می‌دهند عملا در حوزه صادرات نمی‌بینید.
وی تصریح کرد در واقع همان کشورهایی که قبلا با آنها تجارت خارجی داشتیم امروز هم تقریبا با همان‌ها تجارت داریم؛ یعنی تغییر جدی در حوزه صادرات رخ نداده است. از طرف دیگر صادرات ما کاهش پیدا کرد. متاسفانه برخی از آمارهای رشد صادراتی  ما در این مدت ناشی از صادراتی در حوزه میعانات و پتروشیمی بوده نه کالاهای صنعتی. در سال 91 که ما شدیدا تحریم بودیم صادرات کالاهای صنعتی ما نزدیک به 20 درصد رشد داشت ولی طی سال‌های بعد و در پسا‌برجام،  تا چندین سال و حتی تا سال‌های اخیر همواره صادرات صنعتی و توان معدنی ما منفی بوده است.