«نود اقتصادی»:مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، واردات قاچاق عسل بی کیفیت و ملکه زنبور عسل را ضربه به منافع ملی و این صنعت دانست و گفت: نژاد زنبور عسل ایرانی با ادامه روند ورود ملکه زنبور عسل قاچاق، در معرض خطر انقراض قرار دارد.

عفت رئیسی سرحدی افزود: اکنون عسل و ژل رویال غیرکیفی و بدون آنالیز و ملکه زنبور بی نام نشان از کشورهای مختلف در حال ورود به کشور است که با قیمت های بالا به دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی می رسد.

وی اضافه کرد: سودجویان ملکه های زنبور عسل بی هویت و دارای بیماری را با قیمتی بین 50 تا 100 دلار خریداری وبه کشور وارد می کنند اما با قیمت های بین 15 تا 20 میلیون ریال (1.5 تا 3 میلیون تومان) در اختیار زنبورداران قرار می دهند درحالی که قیمت نژاد ملکه زنبور عسل ایرانی از گونه «آپیس ملیفرا» با قیمت های بین 600 تا 700 هزار ریال (60 تا 70 هزار تومان) به فروش می رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور تصریح کرد: طبق نظام قانون حفظ ذخایر ژنتیکی و قانون نظام جامع دامپروری کشور واردات عسل، ژل رویال و ملکه زنبور عسل ممنوع است و باید با واردکنندگان برخورد قانونی صورت گیرد.

رئیسی یکی از معضلات واردات قاچاق ملکه زنبور عسل بروز بیماری های ناشناخته عنوان کرد و افزود: اکنون بیشتر زنبورستان های کشور دچار بیماری های ناشناخته و وارداتی هستند و تنها تعداد محدودی زنبورستان آلوده نیستند و یا حداقل به یک یا دو بیماری آلوده اند که به طور حتم یکی از آن بیماری ها وارداتی است.

وی با بیان اینکه هنوز بیماری «واروا» زنبور عسل در زنبورستان های کشور ریشه کن نشده است، گفت: مبارزه با این بیماری نیازمند مبارزه همگانی و منطقه ای است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور از عرضه عسلک به جای عسل با قیمت های بالا در فروشگاه های بالای شهرها خبر داد و اظهارداشت: محصولی با عنوان عسلک که نتیجه تغذیه زنبور از درخت است، به جای عسل کیفی در فروشگاه های بالا و متوسط نشین شهر با نشان های تجاری خارجی و قیمت هایی بین 700 هزار تا 1.5 میلیون ریال (70 تا 150 هزار تومان) عرضه می شوند.

رئیسی سرحدی تصریح کرد: اکنون زنبورداران جوان ما در بحث توسعه محصول از نژادهای ایرانی در هر زنبورستان بین 6 تا 25 کیلوگرم ژل رویال تولید می کنند که قیمت هر کیلوگرم آن از زنبورستان 60 میلیون ریال (6 میلیون تومان) و در سطح بازار نزدیک 80 میلیون ریال (8 میلیون تومان) است.

وی اظهارداشت: طبق مسئولیت حرفه ای کسب و کار زنبوداران کشور از حقوق و امکانات اولیه خود شامل بیمه تامین اجتماعی و بیمه صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیستند این بدان معناست که از تعداد نزدیک 8 میلیون کلونی زنبور عسل تنها 800 هزار مورد شامل بیمه صندوق بیمه محصولات کشاورزی می شود که بیانگر آن است که یک دهم کلونی ها بیمه دارند.

به گفته عفت رئیسی مدیرعامل سراسری اتحادیه زنبورداران کشور، بیش از 50 درصد زنبورداران فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.