محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: من شخصا معتقدم که فضای کسب و کار نسبت به چهار سال پیش بهتر نشده است. البته فضای کسب و کار بدتر هم نشده اما امروز مشکلات بنگاههای اقتصادی بیشتر هم شده است.

وی افزود: بخش خصوصی ما دهه‌های متمادی است که روی موج تورم جلو می‌رود. یعنی پایان سال وقتی دارایی‌هایش را محاسبه می‌کرد براساس آن 20 تا 25 درصد بر دارایی‌هایش اضافه شده بود. بنابراین سود احصا می‌کرد، در صورتهای مالی‌اش هم نشان داده می‌شد و هم اصطلاحا می‌خورد می پاشید و سهم سهام دار را هم می‌داد. حالا با کاهش تورم این امکان هم از آنها گرفته شد. یعنی فضای کسب و کار به همان شکل باقی مانده و این منبع درآمد هم از آنها گرفته شده است. بنگاههایی که قبلا به واسطه تورم تنفس می‌کردند امروز مشکل دارند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تصریح کرد: دلیل اینکه فضای کسب و کار بهبود پیدا نکرده این است که خیلی به مسیر بهبود آن نمی‌پردازیم. تلاش برای بهبود کسب و کار انجام شده اما کافی نیست. فضای کسب و کار به عوامل محیطی گفته می‌شود که بنگاه در آنها نقشی ندارد. دولت ما یک دولت بزرگ است که به روایت همین دولتمردان فعلی 5 برابر دولتهای دیگر است. بنابراین همه چیز 5 برابر زمان و هزینه می‌برد.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: یکی از لازمه‌های بهبود فضای کسب و کار کوچک شدن دولت است. اگر در ادارات با این بروکراسی رو به هستیم به این دلیل است که به جای این که یک نفر کار من را در یک اداره انجام دهد 5 نفر کار مرا انجام می‌دهند. من باید در برابر 5 میز سرخم کنم. 5 نفر را باید توجیه کنم. چه برسد به این که در بعضی جاها چندین برابر است و در بعضی جاها هم چندین مرکز وجود دارد.

دولت کوچکتر که نشده هیچ، بزرگتر هم شده است

وی گفت: کارها  از مرکز شهرستان به مرکز استان از مرکز استان به مرکز کشور حواله داده می‌شود. این رفت و آمدها چه عدم فهم‌ها و چه سو تفاهماتی را پیش می‌آورد. پس بنابراین لازمه بهبود فضای کسب و کار کوچک کردن دولت است. ما دولت را کوچک که نکردیم هیچ بزرگتر هم کرده‌ایم پس از چه چیزی می‌خواهیم که فضای کسب و کار را بهبود بخشیم؟

رئیس سابق اتاق بازرگانی بیان کرد: لازمه بهبود فضای کسب و کار  ایجاد گشایشهای بین المللی بود. گشایشهای بین المللی ایجاد شد اما از آن بهره نبردیم. باید هزینه‌های کشور را کم می‌کردیم که اصلا به آن نپرداختیم. یکی دیگر از لازمه‌ها پرداختن به مجموعه امکانات و ظرفیتهای جدیدی بود که امروز به در دنیای جدید به آن پرداخته می‌شود. باید به ارتباطات الکترونیکی اهمیت داده شود.

جلال‌پور گفت: در دنیای امروز شما می‌تولید مدارک خود را آنلاین بفرستید و شرکتتان ثبت شود. امروز ما برای ثبت یک شرکت باید چهل روز دوندگی کنیم و مدارک و سو پیشینه ببریم. گاهی اوقات همه اعضای هیات مدیره باید همین مقدار وقت را بگذارند. اگر در این زمینه‌ها تلاش نکنیم فضای کسب و کار بهتره نشده و گره‌ای هم باز نمی‌شود و ما فقط حرف زده‌ایم.

خیلی از بندها و آئین نامه‌های قانون بهبود فضای کسب و کار هنوز نوشته نشده است

وی خاطرنشان کرد: خیلی از بندها و آئین نامه‌های قانون فضای کسب و کار هنوز نوشته نشده است. یکی از بندهای اساسی قانون بهبود فضای کسب و کار این است که دولتها اجازه وارد کردن هیچ شوکی ر ا به اقتصاد ندارند. برای هر هر تصمیمی باید پیش درآمدی وجود داشته باشد و بخش خصوصی سه ماه جلوتر از آن خبر داشته باشد. امروز می‌بینیم که یه شبه نرخ بهره تغییر می‌کند. یک شبه واردات و صادرات یک کالا ممنوع می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: من به عنوان یک فعال بخش خصوصی همان زمان هم معتقد بودم که نوشتن قانون بهبود فضای کسب و کار نوشتن بدیهیات است. در هیچ جای دنیا برای بدیهات تکلیف نمی‌نویسند، ولی ما از سر ناعلاجی مشکلاتمان این کار را انجام می‌دهند. اقتصاد یک مقوله شوک پذیر نیست. یادم می‌آید در یک ماهی از سال 91 تعداد بخشنامه‌ها از تعداد روزها بیشتر بود.

قانون بهبود فضای کسب و کار روی طاقچه خاک می‌خورد

جلال‌پور تصریح کرد: قانون فضای کسب و کار هنوز روی طاقچه مانده و خاک می‌خورد و متاسفانه فضای کسب و کار هنوز تعریفی ندارد. از یک طرف فعالان اقتصادی حرف از رکود می‌زنند و از طرف دیگر رئیس جمهور محترم می‌گویند که ما از رکود خارج شدیم. البته هم آن فعالان اقتصادی درست می‌گویند هم آقای رئیس جمهور، چون قبلا با وجود تورم سودی نصیب آن فعالان می‌شد که امروز با تورم تک رقمی از بین رفته است. همچنین شاخصهای اقتصادی هم نشان می‌دهد که ما از رکود خارج شده‌ایم.