«نود اقتصادی»- مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید تایید کرد که طرح ارایه تسهیلات 100 میلیون ریالی برای خرید فرش دستباف به طور کلی منتفی شد.

به گزارش «نود اقتصادی»، ابتدای شهریورماه سال قبل، تفاهم نامه‌ای بین مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید به امضاء رسید که بر اساس آن، فروشندگان فرش که به سیستم صندوق کارآفرینی امید متصل شوند می‌توانند فرش‌های خود را با این تسهیلات به فروش برسانند.

این تسهیلات اعتباری تا سقف 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) با کارمزد 4 درصد و مدت زمان پرداخت 36 ماهه بوده است.

اصغر نورالله زاده در گفتگو با «نود اقتصادی» دلایل اجرایی نشدن این طرح را ناشی از عدم استقبال فروشندگان فرش برشمرد و با استناد به اظهارات فروشندگان فرش دستباف، مدعی شد که رقم 100 میلیون ریال توان تحریک طرف تقاضا را در بین مردم ندارد.

وی، دلیل دیگر اجرایی نشدن این طرح را مهیا نبودن زیرساخت‌های آن از جمله تجهیز پایانه‌های فروشگاهی (پوز)ها دانست.

اواسط مرداد ماه امسال،"حمید کارگر" رئیس مرکز ملی فرش ایران از آغاز اجرای آزمایشی پرداخت وام ده میلیون تومانی برای خرید فرش دستباف خبر داده و گفته بود که فرش دستباف گران نیست و این تصوری اشتباه بوده و ادامه داد که در تفاهم اولیه مبلغ اعتبار لازم برای اعطای این وام ها ۵۰ میلیارد تومان عنوان شد که بعدها با چانه‌زنی وزیر صنعت، معدن و تجارت این مبلغ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت ولی به خاطر فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت این تسهیلات به تعویق افتاد؛ ضمن اینکه منظور از زیرساخت ها استقرار دستگاه های کارتخوان در فروشگاه ها است که صندوق کارآفرینی امید موفق به این کار نشد.

"نورالله زاده" ضمن قبول منتفی شدن اجرایی کردن طرح فروش فرش دستباف با تسهیلات 100 میلیون ریالی گفت که هیچ توافقی برای افزایش سقف رقم وام به 500 میلیارد تومان در کار نبوده است.

گفته می شود که یکی دیگر از اشکالات این طرح عدم پایش و بررسی قابلیت اجرای آن در پیش از امضای تفاهم نامه بین صندوق کار آفرینی امید و مرکز ملی فرش بوده که بوده  که نورالله زاده اذعان داشت که قبل از اجرای این تفاهم نامه نمی شد با فروشگاهها درباره اجرایی شدن یا نشدن این طرح صحبت کرد.!