«نود اقتصادی»- براساس آخرین آمار موجود در مجموع 500 واحد دارای پروانه صنعتی از وزارت صنایع و معادن و 8000 واحد تولیدی زیر پله‌ای در صنعت تولید کفش در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نود اقتصادی»، میزان تولید کفش در جهان حدود 3,24 میلیارد زوج بوده که 65 درصد آن متعلق به کشــور چین 11 درصد آن متعلق به کشور هند و سهم ایران از کل تولید جهان یک درصد است.

تعداد شــاغلان واحدهای فوق حدود 130 هزار نفر بوده که حدود 62 هزار نفر نیروی انســانی شـاغل در بخش تولید کفش‌های دسـت دوز و 22 هزار نفر نیروی انسـانی شـاغل در واحدهای بدون پروانه و 31 هزار نفر نیروی انســانی در واحدهای تولیدکننده انواع رویه (پســتایی) و 15 هزار نفر درسایر بخش ها فعال هستند.

ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی شناخته شده در کشور حدود 300 میلیون زوج درسال بوده که این تولیدی ها با ظرفیت واقعی 66 درصد فعالیت می کنند.

تولیدواقعی کفش کشــور 198 میلیون زوج بوده که 97میلیون زوج آن، مربوط به انواع کفش‌های چرمی و ورزشــی و 101میلیون زوج دیگر آن مربوط به انواع تولیدات غیرچرمی است.

پراکندگی جغرافیایی بیشترین تعداد واحدهای تولیدکفش کشور دراستان های آذربایجان شرقی با 34 درصد، قم 30 با درصد، تهران با  22 درصد، خراسان رضوی با  3 درصد، یزد 2 درصد و سایر استانها هم  9 درصد است.

با توجه به بررسی های کارشناسان صنعت کفش، مصرف سرانه کفش در کشور به طور متوسط 7،2 زوج است.

به عبارت ساده تر، کل مصرف کشور حدود 210 میلیون زوج بوده که سهم کفش ملی از بازار مصرف داخلی حدود 3  درصد در سال 1395 برآورد شده است.

به طور کلی صنعت کفش یک بازار درحال رشد محسوب می شود که به موازات افزایش جمعیت جهان و استانداردهای زندگی، تقاضا برای کفش نیز در حال افزایش است.